Jag vet inte riktigt vilken kategori denna fråga ska vara innom men hoppas den passar bäst här.. Nu vet jag inte hur aftonbladet chat ser ut men pelle kör iaf. med en dold iframe som laddas om var 10:e sekund och ställer in en massa innerHTML mojs... Kolla i hans kod lite granna, kolla i huvudsidan samt update.asp?room=RUMNUMMER Det är väl egentligen inget som borde funka i browser-tankesätt? Snarare en Java- eller Flashkomponent? Ja, men här sker ju också en omladdning av sidan vart tionde sekund, vilket jag då vill ha. Aftonbladets chatt fungerar som så att den kontinuerligt skickar en enda fil som streamas till klienten. Filen med chattmeddelandena "tar aldrig slut" om man säger som så! Jo, något sådant måste det vara. Nej, php väntar nog om jag inte tar fel... Den buffrar innehållet (tror det är standard inställningarna), leta efter nå'n funktion med namnet flush eller liknande Tack så mycket! Se upp så att inte servern går ner eller gör timeout på scriptet... Gör så att när den har väntat t.ex. 50 sekunder så skriver den dit en kod som talar om för klienten att hämta sidan igen och sedan stänger anslutningen.Funktion av aftonbladetschat
Jo, jag har börjat lite smått att skriva en chatt i PHP med då en server och klient i php.
Detta fungerar, men på klientsidan så uppdateras sidan vart 5 sekund för att då få se de nya inläggen.
Detta är väldigt jobbigt för användaren och vill då att detta ska ske ungefär som serverpush. Men, vad jag har läst ska inte det fungera för IE.
Hur fungerar egentligen aftonbladets chat?
Den sidan laddas aldrig om, inte på "vanliga" sätter iaf, och nya inlägg dyker upp automatisk.
tacksam för svar.
//JohanSv: Funktion av aftonbladetschat
Sv: Funktion av aftonbladetschat
Det borde annars hur som helst bli extremt klientberoende.Sv: Funktion av aftonbladetschat
Aftonbladetschatt verkar ligga och ladda sidan hela tiden och spottar ut data så fort den finns.Sv: Funktion av aftonbladetschat
Men går man till väga då?
att t.ex. göra så här:
<?php
for ($I=0;$<10;$++){
echo "hej<br>";
sleep (1);
}
?>
I opera t.ex. så skrivs inte hej ut föränn efter 10 sekunder och då skrivs alla hej ut. Opera väntar alltså tills den har fått hela sidan innan den skrivs ut.Sv: Funktion av aftonbladetschat
Anände jag flush så fungerade mitt tidigare exempel utmärkt både i IE och Opera.
//JohanSv: Funktion av aftonbladetschat