Hej, Har du windows xp på din stationära dator finns terminal server klienten inbyggt och ligger under program/tillbehör. Jag tror klienten för win2k finns att hämta hem via download.microsoft.com. jag hitter inte den funktionen i xp... Funktionen heter fjärrskrivbord i XP - det är kanske därför du inte finner den. Programmet ligger i %SystemRoot%\System32\mstsc.exe okay, nu hittade jag den men när jag skall välja dator så vill jag leta i min arbetsgrupp men då ja klickar så svarar den att det inte finns några terminalservrar i nätvärket men hur konfigurerar man en sådan? > <b>men då ja klickar så svarar den att det inte finns några terminalservrar i nätvärket men hur konfigurerar man en sådan?</b>Terminal Services, men hur?!
jag har en server (en dell poweredge 1400 med win 2000 ser) och en stationär dator i ett nätverk.
Nu är det så att jag har hört talas om Terminal Services som tydligen skall möjliggöra att jag genom nätverket kan konfigurera min server från min stationära dator (jag skall tydligen få upp serverns skrivbord på min dators skärm).
Men nu är min fråga, vart hämtar man programmet, är det gratis och hur installerar man det?
Mvh,
AlexSv: Terminal Services, men hur?!
Kan även vara denna: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=33AD53D8-9ABC-4E15-A78F-EB2AABAD74B5&displaylang=enSv: Terminal Services, men hur?!
finns det kanske någon svensk sida som erhåller någon artickel om det tro?Sv: Terminal Services, men hur?!
Sv: Terminal Services, men hur?!
Mvh,
Alex Sv: Terminal Services, men hur?!
Terminal Services består av två delar. En administrationsdel och en del där användare ansluter med tunna klienter och kör sina program på servern.
I Win2000 Server så heter de Terminal Services i Administration mode resp Application mode och i Win2000 heter de Remote Administration resp Terminal Services.
När du völjer att bläddra fram dina Terminal Services så ser du inte de som är konfigurerade för Remote Administration utan bara för Terminal Services i application mode.