Jag skulle vilja veta om det är någon fler som har upplevt problem med Microsoft Windows 2000 DNS och Internationella Domännamn (IDN), dvs domännamn med åäöé och ü. Intressant problem. Jo, alltid roar det väl någon :) Men när man själv kör fast blir man mest bara frustrerad... Nu har jag lekt runt lite. Jag har inte någon Win2000, utan en Win2003 DNS, men jag tror inte det är allt för stora skillnader. Detta var ju riktigt skojjigt. Nu har man lärt sig en ny sak idag också. Åh, Rickard - du är ju guld! Pinsamt att jag själv inte hittat informationen, men... vad säger man? Jag har nog varit där och letat innan informationen lades ut... > <b>Jag har i IIS:en angivit både IDN-domännamnet och den ACE-kodade varianten (ska man behöva det, egentligen?) som host headers.</b> Domänen är registrerad hos NIC-SE redan, jag har fått bekräftelse från min registrar att den är pekad mot rätt DNS:er... Å andra sidan får jag inte upp nån DNS-data när jag gör en sökning hos NIC-SE nu. Hmm... Säkert det som är felet, de har väl troligtvis inte accepterat servrarna om de inte innehöll korrekt data vid verifieringstillfället. Jag ska kolla upp det spåret genast! <b>Å andra sidan får jag inte upp nån DNS-data när jag gör en sökning hos NIC-SE nu.</b> Nu har jag lekt vidare. Det fungerar alldeles utmärkt med IDN tillsammans med Win2003 DNS och IIS6. Så serversidan är lugn. Mozilla och Opera klarar av IDN, men Internet Explorer gör det inte. Jag ber om ursäkt, jag skrev nog inte tydligt nog. Gör man en sökning på domännamnet får man upp information om vem som äger den osv, men det saknas uppgift om vilka NS-servrar som har hand om den. Jag vet att den är registrerad (2003-10-23), så det är inte det som är problemet...Microsoft DNS och IDN
Om ni haft problem och löst dem - hur bar ni er åt?
Mvh,
MagdalenaSv: Microsoft DNS och IDN
Fritt ur minnet så använder Win2000/2003 DNS samma lösning för utökade tecken som NIC SE valt, men det är inget jag svär på.
Skulle du kunna utveckla ditt problem lite så ska jag se vad jag kan hitta.Sv: Microsoft DNS och IDN
Det går fint att skriva in uppgifterna och i DNS-managern visar den tecknen korrekt. När jag kör en fråga från exempelvis NSLookup blir det fel. Om jag exempelvis försöker lista alla records för domänen märta.se låser den sig och svarar inte ens. Eftersom jag inte fått det att fungera i DNSen så vet jag inte heller om IIS:en (version 5.0, som körs på Windows 2000) hanterar det.
Har du tips på hur jag kan felsöka vidare?
Jag har försökt leta information i MS Knowledgebase, men hittar inget om huruvida det finns eller inte finns stöd för detta...
Tack för att du tar dig tid!
Mvh,
> <b>Det går fint att skriva in uppgifterna och i DNS-managern visar den tecknen korrekt. </b>
Här också.
> <b>När jag kör en fråga från exempelvis NSLookup blir det fel.</b>
Här också.
> <b>Om jag exempelvis försöker lista alla records för domänen märta.se låser den sig och svarar inte ens. </b>
Jag testade bara att skapa ett A-record, räksmörgås.hemma.dehlin.se. Resultatet:
<code>
C:\Documents and Settings\Rickard>nslookup
Default Server: win2003srv02.hemma.dehlin.se
Address: 172.16.1.4
> 172.16.1.15
Server: win2003srv02.hemma.dehlin.se
Address: 172.16.1.4
Name: räksmörgås.hemma.dehlin.se
Address: 172.16.1.15
>
</code>
Inte så skoj mao.
Men, om jag däremot försöker slå upp namnet via PING så blir det som följer:
<code>
C:\Documents and Settings\Rickard>ping -a 172.16.1.15
Pinging räksmörgås.hemma.dehlin.se [172.16.1.15] with 32 bytes of data:
Control-C
^C
C:\Documents and Settings\Rickard>
</code>
Av detta drar jag slutsatsen att det inte är fel på DNSen, utan att det är NSLOOKUP som inte klarar av utökade tecken.Sv: Microsoft DNS och IDN
Det testet jag gjorde tidigare var att se om min DNS-server klarade av UTF8 kodade records, vilket visade sig fungera utmärt. Men, i din rubrik skrev du IDN, vilket jag nu har lärt mig inte är samma sak.
Efter lite läsning så ser man att ett IDN-namn är ett vanligt namn, där alla åäö osv tecken är omkodade. På detta sätt så ska IDN fungera med alla befintliga DNS-servrar, men alla klienter som pratar med DNS-servrarna måste uppgraderas.
Om man tar namnet:
räksmörgås.hemma.dehlin.se
så ska det i DNSen skrivas in som:
xn--rksmrgs-5wao1o.hemma.dehlin.se
xn-- betyder att det är ett ACE-kodat namn och att klienten isåfall ska förstå att det ska kodas om. IDN är alltså helt passivt för DNS-servern och helt aktivt för den kleinten som efterfrågar ett IDN-namn. När jag testar detta på min Win2003 DNS så fungerar det utmärkt. Däremot fungerar det inte i Internet Explorer. I Mozilla Firebird fungerar det självklart.
Läs IDN FAQ hos IIS SE.
<URL:http://www.nic.se/pdf/faq_idn_kunder.pdf>
Testa själv att konvertera till vilket namn du ska skriva in i din DNS.
<URL:http://www.nic.se/teknik/idnconvert.shtml>
VeriSign har utvecklat en IDN-klient för Internet Explorer.
<URL:http://www.idnnow.com/>
IDN rendering in URL bar
<URL:http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=110028>
Hoppas att det gav lite kött på benen rörande IDN.Sv: Microsoft DNS och IDN
Hur som helst - det där var till mycket stor hjälp!
Men... jag får det ändå inte att fungera fullt ut, jag kommer inte åt webbplatsen. Jag har i IIS:en angivit både IDN-domännamnet och den ACE-kodade varianten (ska man behöva det, egentligen?) som host headers. Något mer jag borde tänkt på? Vad har jag missat?
Domännamnet det gäller är abrörteknik.se och adressen jag vill ska fungera är www.abrörteknik.se
Glad & tacksam,
Du ska bara ange den ACE-kodade varianten i DNS-servern, i ditt fall xn--abrrteknik-gcb.se.
Sedan om IIS stödjer IDN i host header låter jag vara osagt, troligtvis inte. Jag ska leka lite med det så ska vi se vad som händer.
> <b>Domännamnet det gäller är abrörteknik.se och adressen jag vill ska fungera är www.abrörteknik.se</b>
När det gäller en domain under .se så måste du först registrera den under NIC SE, och vad jag vet så har de bara tagit emot förbeställningar ännu.Sv: Microsoft DNS och IDN
Tack, tack igen!
Då är den inte registrerad, först kommer informationen ut där och när den väl är där kommer den läggas ut på deras servrar vid nästa uppdatering (3 gånger per dygn).
Ett tips är att göra en testdelegering innan du gör den på riktigt, då kan du se innan om den kommer gå igenom: http://www.nic-se.se/teknik/delegering.shtml
/JohanSv: Microsoft DNS och IDN
Har du Mozilla eller Opera eller Internet Explorer + plugin från <URL:http://www.idnnow.com/> installerad så kan du kolla min testsite, <URL:http://räksmörgås.dehlin.se/>.
Och ja, jag tror det är din registrering av domainen som inte är färdig än. Vad jag vet så har NIC SE bara börjat ta emet registreringar, inte genomfört dom än.Sv: Microsoft DNS och IDN
När jag gör en sån "testdelegering"-körning säger den att "Inga fel hittades, delegering möjlig.", så det låter ju ok.
Jag har mailat till NIC-SE igen för att begära en ompekning (till samma servrar jag angav vid första tillfället). Vi får se om det går igenom.
Magdalena