Halloj, jag sitter o funderatr på USB-koppling med VB, jag sökte i forumet men "alla" trådar med USBfrågor fick inget svar alls. Du får väl söka på dom stora VB siterna ,det gjorde jag på ProgrammersHeaven Fa..n va svårt det verkar..... Seriekommunikation är djä.. knepigt för oss amatörer,det finns så många Ja visst fasen e det krångligt. "Har läst nått bull om att Parallell skulle vara långsamt. Det är tvärtom det snabbaste Hoppas detta inte urartar till en strid om vad som e snabbast, jag ville veta hur man accessar en USB me VB. >Hmm, USB, USB2, FireWire och ethernet (100mbit) borde vara snabbare än seriekommunikationen... Nu fick jag igång hjärnan varför kan man inte skicka ett helt Bytepacket i en enda stött. Nej sven, kyl inte ner cellerna nu när dom fått fart:) mmm.! förstår hur du tänker. Det blir ju samma teknik som när man skickar tex.65 till en LCD krets.Då tänds det Jag hänger me så långt men ska man ha en krets som alla sensorer kopplas till då? mmm ! ? man får ju köpa en flock optokopplare dom sitter ju i 4 om 4 finns kanske Men ja hajjar inte vad som ska tolka det som ska bli sensorsiffran?! LCD :en har ju olika fält som tänder punkter och bildar tecken, om man då Jag tänkte att man på någotvis kunde använda en krets enl denna princip. Ok, iom att du är mer haj på detta med komponenter så kanske du kan tala om vilken/vilka jag ska ha? så köper jag och löder ihop. Njaaa lösning tål att tänka på ett tag till.Men vi kan ju starta vårt tänkande ok, enda kruxet med den lösningen ar att jag tappar mina styrpinnar till reläerna.USB-Fråga
Är det så illa att ingen här på forumet besitter kunskaper att programmera mot USB?
Jag hade hoppats på lite hjälp, vill bygga ut mitt elementprojekt som nu går på parallelporten, det hela fungerar MYCKET bra och är helt självständigt MEN jag vill ha möjlighet till mer hårdvara.
MVH / BennySv: USB-Fråga
hittade jag detta efter sökning på USB
http://www.programmersheaven.com/search/download.asp?FileID=14462Sv: USB-Fråga
måste ha mer info kring hur en port funkar innan ja börjar.
/BSv: USB-Fråga
olika protokoll man måste ha koll på och förstå att läsa på ett korrekt sätt.
Lyckads få GPS protokollet att funka men tänker inte göra om det.
Det är inte värt besväret att försöka programmera läsare/skrivare,det blir att köpa
färdiga lösningar hård/mjukvara.
Så länge Parallellkommunikation finns på PC så blir jag vid min läst.
Har läst nått bull om att Parallell skulle vara långsamt. Det är tvärtom det snabbaste
du rent fysiskt kan kommunicera med på en PC.Sv: USB-Fråga
Jag är nöjd med parallelporten, bortsätt att det är begränsade inkopplingar.
För att bygga ut det hela skulle kanske en logisk krets va på sin plats?
du rent fysiskt kan kommunicera med på en PC."
Hmm, USB, USB2, FireWire och ethernet (100mbit) borde vara snabbare än seriekommunikationen...Sv: USB-Fråga
sen frågade ja om logisk krets.
EDIT : NÅGON flyttade min fråga utan att säga nått, jag fick ju leta... TACK (ironisk)
Det du skriver ovan är seriekommunikation.Tror att du skrev fel. Woops :-)
Om vi nu tar ditt exempel 100 mbit , märkväl bit, så fixar parallellporten rent
principiellt 800 mbit med samma arkitektatur.
Det stora problemmet med parallell komunikation är att du måste ha så tjocka kablar
minst 10 trådar i kabeln för att kunna överföra.Sv: USB-Fråga
Spånar så det ryker i öronen.Vi tar det trådlöst.Skickar modulerade toner. En viss ton
betyder "A" , märkväl tonen behöver inte ligga i det hörbara området.
Med sändfrekvenser på nära GigaHz för man ju en djävulsk bandbredd.
mmm. får gå och kyla ner uppfinnarjockes hjärna.Sv: USB-Fråga
med trådlöst slipper ja kabeldragning.
Dock har jag samma begränsning i LPT-porten.
Vad finns det för kretsar som får en insignal med vissa anrop som tex:
kretsen har 2 ben på datorsidan och säg 10 ben ut på enhetssidan.
ben 1 på kretsen är utsignal som skulle se ut:
anrop(ben,data)
kretsen får denna och tänker, "aha, ben 2 ska ha data" o så får rätt enhet rätt data.
ben 2 på kretsen är insignal som skulle se lika ut:
anrop(ben, data)
datorn får data från det ben man anropat och den data.
fattar ni?
Funderat på en annan sak ang TempSens. Man kan ju utan vidare ha 200 sensorer
på samma pinne tex. 11. Man skickar 0-255 till data D0-D7.
Vad man skickar bestämmer vilken SMT160-30 som skall strömsättas de andra är i vila.Sv: USB-Fråga
ett "A" på LCD :en , det kunde lika gärna varit att SMT160-30 nr. 65 som strömsattes.
De andra ligger i vila.Sv: USB-Fråga
typ en krets me 255 ben?Sv: USB-Fråga
dom som har fler, man måste givetvis ha lika många optokopplare som sensorer.Sv: USB-Fråga
Om jag har ETT ben som ska ge ut signal som motsvarar 65 så måste det ju finnas nått som reagerar på DET, eller misstolkar ja dig helt?
/B (som ska åka hem nu, kollar senare i kväll på svaret)Sv: USB-Fråga
hittar 200 unika fält så kopplar man dessa mot sin sensor.Rent teori resonemang.
Finns klart smartare sätt , men som löser problemet enl denna teori.Sv: USB-Fråga
http://www.elfa.se/pdf/75/07556178.pdfSv: USB-Fråga
Funkar det?
Tack för din hjälp o hoppet ligger uppe:)Sv: USB-Fråga
till att läsa 16 sensorer genom att strömsätta dom via optokopplare och Asciikod till D0-D7
alla sensorer ligger på samma pinne tex. 11.
Optokopplare är ju billiga så genom att kombinera en flock så kan Vi nog lösa det
den vägen.Sv: USB-Fråga
i så fall får vi väl göra lika på D0-D7 att använda D1-D7 och använda D0 att styra med, o D1-D7 sätter vad som ska styras?
D0 ut & 11 in.
sen D1-D7 som talar om vilken sensor/relä?
/B