Med 1 GB RAM-minne (och Windows XP) får man ett meddelande om 'Out of Memory' vid start / användning av ett databasprogram gjort i VB6 med DAO 3.0. Det är samma sak med Access 95 och Access 97 och det borde bero på någon bugg i DAO. För Access 97 finns en patch för detta, men inte för Access 95. Det borde finnas en uppdatering/patch för DAO, alt en nyare version, du kan använda, gör det inte det får du nog byta till ADO istället. Hm... Undra hur länge Sven kommer att fortsätta att försvara dao och trycka ner ado? Tack för tipset, det var intressant att höra. Det finns en nyare version av DAO, både 3.51 och 3.6. Inte vet jag om det löser problemet att 'byta upp sig'. Det här med 1 GB RAM är inte allom givet så det är lite knöligt att testa när man inte har det själv. Det bästa vore naturligtvis ett klart besked från Microsoft, men hur får man det? Service Pack 6 som jag hittade här igår förändrar inte situationen på något sätt.1 GB RAM > Out of Memory
Med mindre minne, 512 MB, går det bra att köra, då blir det inget 'Out of Memory'.
Är det ett bekant problem? Är det någon som vet var en dylik begränsning kan ligga?
GunnarSv: 1 GB RAM > Out of Memory
En workaround som inte rekommenderas är att modifiera boot.ini och lägga till /maxmem=800 på raden med aktuellt startalternativ (eller något lämpligt värde, på vissa datorer räcker det med 1000 medans man får gå ner till ca 500 på andra). Detta begränsar mängden minne som Windows utnyttjar. Du kan även skapa ett nytt startalternativ med mindra minne.
/JohanSv: 1 GB RAM > Out of Memory
Sv: 1 GB RAM > Out of Memory
Lösningen visar sig vara just att uppdatera DAO. Jag har inte haft lust att byta till DAO 3.51 el 3.6 för där finns en bugg (som jag tror i alla fall) vilket gör att ett SQL-anrop inte funkar som funkar i DAO 3.0. Anropet ser ut som följer, är det något galet med detta numera kan man ju undra?
SELECT Avg(Val(Left$(Datum2, 4)) - Val(Left$(Datum1, 4))) FROM Personer WHERE Not IsNull(Datum1) AND Not IsNull(Datum2) AND Left$(Datum1, 4) >= '1800' AND Left$(Datum1, 4) < '1850'
Anropet används för att räkna fram medelålder på 'Personer' under olika perioder. Datumen är av formatet 2004-04-08.
Felmeddelandet säger: Typblandningsfel i villkorsuttryck (3464).
Jag har dock inte kunnat hitta detta.
Gunnar