Hej hopp! Håller med dig fullständigt! Tack!! Ska man lära sig att programmera, spelar det inte så stor roll vilket språk man väljer. Har man väl lärt sig ett språk, går det väldigt snabbt att lära sig ett annat, förutsatt att inga nya koncept införs. Javas stora fördel som skolspråk är att det är objektorienterat, utan att det för den sakens skull är lika invecklat som C++. > Pascal sen då, används det ännu så mycket att man detlönar sej som nybörjarspråk?Diskussion om programmeringsspråk
Hörde ett inslag i radion i måndags om programmering. Där ställdes frågan "Hur ska man lära sej programmera ?". Detta saxade jag ur svaret:
<quote>
"Innan man väljer språk kan det vara bra att fundera VAD man vill programmera. För spelrekommenderas C/C++/Pascal/Assembly, för stora program (typ OS och kompilatorer) - Assembly /C++/Ada, små lätta program för lek eller annat intresse - C/C++/Pascal/Basic eller vilket annat språk man nu tycker är kul, vill man vara cool eller koda för webben ska man välja Java."
</quote>
Enligt min mening så vet inte riktigt programledaren vad hon pratar om, t.ex detta:
"vill man vara cool eller koda för webben ska man välja Java."
Java är väl ändå mycket mera än bara ett "coolt" webbspråk ?!? Ta J2ME till mobiltelefoner, JMF, Java Telephone API för telefonväxlar osv..
Pascal sen då, används det ännu så mycket att man detlönar sej som nybörjarspråk?
Och ADA, e de flera än U.S. Army som använder det?
Vad tycker ni, e jag helt ute och cyklar?Sv: Diskussion om programmeringsspråk
Och att man uttalar sig om att Java är till "bara" för webben tycker jag är ett tecken på att man inte har en aning om vad man pratar om.
Visst kan man göra snygga, stora och kraftfulla weblösningar i Java, men som sagt det är ju bara en liten del av allt man kan göra med Java.
Fast det är klart känner man inte till språket kanske man tror att Java = applets. Och hur ofta händer det inte att folk tror att Java och Javascript är samma sak! Jag vet inte hur många gånger jag har fått förklara att det är två helt skilda saker som inte alls har nåt med varandra att göra egentligen.
KristinaSv: Diskussion om programmeringsspråk
Man tycker ändå att denna radiomänniska antingen borde ha kunskap om ämnet eller sen inte göra inlägget alls. Precis, känner igen Java=Javascript antagandet :-) Kanske borde skriva ett argsint brev till denna redaktör och säga ett sanningens ord ;-)Sv: Diskussion om programmeringsspråk
Men... själva programmeringen är inte det svåra att lära sig. Det som är knöligt är att sätta sig in i klassbibliotek o.dyl. med specialfunktioner. Alla språk som används mycket har idag en sådan mängd kringfunktioner, att det är nästan omöjligt att lära sig allt.Sv: Diskussion om programmeringsspråk
Jodå, det används fortfarande. Delphi är Pascal.
Dessutom är Pascal mycket lämpligt som nybörjarspråk eftersom det från början skrevs just för att lära sig programmering.