Hej jag skulle gärna vilja veta vad en port är för något? Man hör ju ofta talas om att hackers scannar protarna på en dator och att vissa program använder vissa prortar med vad är en prot egentligen och hur fungerar den. Skulle vilja ha lite tipps om bra böcker innom området, gärna relaterade till C programmering. Vad kan vara bra sökord för att få mer info om detta? En port är helt enkelt en påhittad ingång till din dator via nätverket. Den finns inte egentligen, men mjuukvaran emulerar den i ip-protokollet. Det är på så sätt du kan göra flera saker samtidigt på nätverket utan att de mixar ihop datan. T.ex. brukar den virtuella porten 80 hör till en webbserver; eller snarare: en webbserver "lyssnar" efter data på den porten. Jag vill lära mig hur jag gör program som använder portar i stort sett. ¨Vad är winsock Winsock är en windows-komponent som gör just detta. Nja, winsock är ms implementation av sockets. Det är en samling apier som finns i några speciella dller. De ingår som standard i windows. Vad winsock tillåter dig att göra är att hålla på med alla dessa nätverkssakerVad är en port?
Sv: Vad är en port?
När du frågar om böcker inom området, menar du då böcker om nätverkskommunikation i allmänhet, hur man använder winsock eller...?Sv: Vad är en port?
Sv: Vad är en port?
Ett bra sätt att lära sig är använda ms winsock-komponenten som finns tillgängligt bla inifrån vb6. Hur man sedan gör finns förklarat i msdn. Kolla länken.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/mswnsk98/html/vbobjWinsockControl.aspSv: Vad är en port?
Sedan finns det en komponent som ms har gjort till vb som gör att det blir ltie enklare att göa simpla nätverksprogram i vb 6.