Jag letar efter ett liknande program som så småningom ska ersätta Visual Basic 6.0. Följande funktioner är önskvärda: Punkt 1. Stackars utvecklare som skall ha ett verktyg som fungerar ungefär som VB6 när det finns så mycket bättre verktyg. Testa även vs.net; .net är (korrekt använt) platformsoberoende på vissa punkter; medan andra är bunda till windows fortfarande. Dock är ganska mycket portat till linux. Du kan även satsa på c++; dock inte på samma nivå som t.ex. vb.net eller c#, men fungerar i princip överallt. Tack för svaren. Vb.net låter intressant. Finns det mjölighet att köra program utvecklade i vb.net, i Linux? Finns det några begränsningar? Ja, det fungerar till viss del. Det finns någon som heter mono och som är en portning till linux av hela .net. http://www.go-mono.com/ På följande adress ser du statusen för översättningen: http://www.go-mono.com/class-status.html >Annars är som sagt c++ med något bra fönster-bibliotek en bra grund Hmmm...konstigt att ingen nämner java som ett alternativ...klarar RLs krav galant. Finns en massa bra opensource komponenter till Java...exempelvis för att skapa pdf:er: http://www.lowagie.com/iText/ Som jag ser det klarar .net de kraven också ;) Finns lite olika pdf komponenter som är gratis; har för mig att jag har listat några som låg på sourceforge.net i någon tråd :) Jag "lever" i båda världarna...J2EE/.Net och måste säga att javavärlden är bra mycket duktigare på att skapa open source produkter än vad man är inom MS/.Net. Det ligger helt enkelt mer i Javautvecklares natur än vad det gör i MS :) Varför inte ;) Det han frågade efter var just windows/linux :) Och stora delar utav mono fungerar som det ska så... :) Som vanligt så är alla m$ k*ta direkt och hugger om mono som ingen använder. Ingen å ingen ;) Om du hade haft kunskap nog att få det att fungera bra så hade du också haft kunskap nog att inse att inte köra något .Net på Linux :) Hm.. angående det där med X: fanns helt enkelt inte stöd för att köra på mer än 1 MB av de 4 MB som fanns av videominnet, eller vad det nu var... Den enda mening att de gör det är enkel...de har inget annat vettigt att göra :) Ingen komer någonsin att använda Mono i produktion så länge Microsoft "äger" .Net specen. Men .Net fungerar bra på Windows och det är där det ska köras.Utvecklingsverktyg
1. Programmet ska ligga på ungefär samma nivå som VB6.
2. Programmet ska helst fungera på flera OS. Framförallt Windows och Linux.
3. Möjlighet ska finnas att köpa till komponenter.
4. Bra om det finns en bra utskriftshanterare. Gärna med möjlighet till PDF-utskrift.
Tror nog att jag fick med det mesta nu. Är det någon som har någon erfarenhet av något utvecklingsverktyg som passar in på ovanstående punkter?
//Rickard Sv: Utvecklingsverktyg
punkt 2. Kolla på Delphi/Kylix om det kan vara något. Då får du iaf stöd för bådad.
punkt 3. har Delphi/Kylix
punkt 4. Visst kan Delphi/Kylix skriva ut saker, tom PDF'er. Men för att generera PDF'er så får du nog skaffa dig en komponent som gör det.Sv: Utvecklingsverktyg
Sv: Utvecklingsverktyg
Annars är som sagt c++ med något bra fönster-bibliotek en bra grundSv: Utvecklingsverktyg
Som till exempel QT. Senaste versionen för windows kostar stålar, men man kan få föregående version gratis. Man kan "rita upp program" på precis samma sätt som i VB med QT designer.Sv: Utvecklingsverktyg
/NilsSv: Utvecklingsverktyg
...och kom igen nu... .Net på Linux/Unix/Mac osv...knappast i verkligeheten :)Sv: Utvecklingsverktyg
Om jag nu körde linux (vilket jag inte göra pga. att jag inte lyckats få X att fungera på något vettigt sätt) så skulle jag nog köra mono... Jag själv tycker att c#/.net över huvud taget är mycket smidigare än många andra språk jag petat på...Sv: Utvecklingsverktyg
/NilsSv: Utvecklingsverktyg
Och angånde mono: Varför inte? Det beror ju på vad man ska göra? ;) Någon anledning måste det ju trots allt finnas till att folk skriver monoSv: Utvecklingsverktyg
/Nils