Hej! Jag tycker helt klart man ska ha så få partitioner som möjligt. Däremot är det en fördel att ha operativsystemet på egen partition då detta kan underlätta vid ominstallation som säkert kommer behövas så småningom. >Jag tycker helt klart man ska ha så få partitioner som möjligt. En sak jag undrar över är, vad är fördelarna med 4 partitioner? Anledningen till att ha så få partitioner som möjligt är att enligt mina erfarenheter så blir det mycket bättre ordning och inget problem när "Film partitionen" är full eller vad man nu har. Precis min åsikt. Jag partionerar aldrig mina hårddiskar. Men det skulle vara kul att höra vad det skulle vara för fördelar med det från de som gör det. >Själv så har jag 7 hårddiskar Nej, hårddiskar. Delar absolut inte ditt synsätt att kalla en hårddisk för partition. Inte när man vill dela in en 160GB hd i 4 partitioner istället för att ha t.ex. 4st 160GB hårddiskar. Om du skulle ha 4 hårddiskar skulle du alltså dela in dem i 16 partitioner? Tillägg: Ja, jag tror att det speciellt fanns någon gräns vid 137 GB förr. Tja... är lite rostig vad gäller det här, men en partition med en viss storlek kräver väl en viss klusterstorlek, eller något i den stilen? Jag kör: Det verkar i alla fall inte finnas några tekniska fördelar med att partitionera en stor hårddisk längre utan bara om personliga preferenser om hur man håller ordning i sin dator. Eller? efterom jag har 4 st 250 GB HD i min burk så vill jag ha lite delning på det men inte för mycket för som det har skrivit tidigare att det inte får någon plats.Hårddisk, Partioner
Får (förhoppningsvis) en ny dator snart där hårddisken är 160GB.
Då jag tidigare haft betydligt mindre hårddiskar har det inte
varit aktuellt med olika partioner men det kan det nog vara nu.
Önskar lite förslag hur det är lämpligt att dela upp den eller
bara tips om hur ni har gjort och varför.
Även om det antagligen blir Win XP som kommer att köras så kan
det bli aktuellt att ha fler operativsystem installerat.
Pontus Sv: Hårddisk, Partioner
Så mitt tips är en partition på 10GB och en på resten. Sen kan du lägga in eventuellt extra operativsystem på den stora disken om det blir aktuellt.Sv: Hårddisk, Partioner
Konstig åsikt, vad bygger du det på. 160Gb är som gjort för 4 partioner.
C med sitt XP bör då ligga på en partion max 10 Gb NTFS.Sv: Hårddisk, Partioner
1 partition för OS förstår jag. Kanske till och med 1 partition för applikationer. Men i övrigt?Sv: Hårddisk, Partioner
Enda fördelen vad jag kan se av att dela upp i partitioner över huvud taget är att ha en disk för operativsystem eftersom det underlättar när man ska göra ominstallation nästa gång.
Känns helt onödigt att lägga upp en partiton för Os, en för program, en för spel, en för film eller hur man vill ha det. Det är mycket bättre att ha Spel, film, och program i kataloger på en stor partition. Sv: Hårddisk, Partioner
Att ha OS på en egen partition är som sagt bra vid ominstallationer, men då har jag helst installerade program på samma eftersom de också oftast måste installeras om.
Med tanke på hårddiskpriserna idag så kostar det ju heller inte så mycket att sätta i en extra hårddisk som man kan ha till OS och program. Själv så har jag 7 hårddiskar, ingen partitionerad, varav en 120GB som jag har OS och installerade program på.Sv: Hårddisk, Partioner
"LOL" alltså 7 partioner .Om du sedan kallar det Partion eller HD kan väl göra det samma.
Ordning och reda på kontor. Själv har jag en partion bara för programmering en för film och musik
en för bara Backup stoff och slutligen en för andra OS än XP.
Skulle jag behöva omfördela resurser mellan partionerna använder jag det utmärkta Partion Magic.Sv: Hårddisk, Partioner
Men vad jag var ute efter är varför?
Du har alltså en partition för programmering, en för film, en för musik och en för annat och en för OS. Men varför? Vad skulle fördelarna vara om du sedan använder Partition Magic för att ändra storlekarna på partionerna? Varför inte ha mappar i hårddiskens rot istället? 1 mapp för programmering, 1 mapp för film, 1 för musik och en för annat.
Är väldigt nyfiken på vad du, och andra som partitionerar, ser som den stora fördelen.Sv: Hårddisk, Partioner
Vad jag alltså försöker få fram är alltså att jag inte köper argumentet "ording och reda". Ser ingen sådan fördel med partitioner mot mappar. Sorteringen blir detsamma. Skillnaden är att om en partition blir full så måste den göras större och en annan mindre för att kunna lägga in mer. Med mappar så är det bara att fylla på vilken mapp som helst tills hårddisken blir full.
Så finns det någon annan fördel med partitioner? Tekniskt, prestanda, annat?
Förr så vet jag att stora hårddiskar inte hanterades så bra, men det var förr.Sv: Hårddisk, Partioner
Det finns/Fanns en anledning till att dela upp diskar i mindre delar pga någon tabell som höll reda på vart filerna låg på disken, har totalt glömt bort vad den heter just nu.
Jag har delat upp min disk i flera partitioner, en för OS, en för program, musik etc.
Tycker det blir lättare att veta vart jag ska leta då.
Skulle jag sen behöva stöka om bland dem så finns ju Partition Magic som nämdes förut.
//Anna-KarinSv: Hårddisk, Partioner
Om man kan sammanfatta det så handlar det ändå främst om att de som partitionerar gör det för att sortera sina filer.
Samma anledning som att jag istället delar in min hårddisk i mappar för den sorteringen vilket gör att jag slipper använda t.ex. Partition Magic. Känns som att det alltid finns en viss risk, om än liten, att förlora data vid en ompartitionering, särskilt när det är helt onödigt.
Personligen så känns det som att "jag har alltid gjort så" men man gör ju självklart på det sätt man trivs bäst med.
För min del så tänker jag inte börja partitionera igen.Sv: Hårddisk, Partioner
Och ju större klusterstorlek, desto mer plats tar filer (de måste ta upp hela kluster).
Sen är ju frågan hur stor roll det spelar. Själv införskaffade jag nyss en ny hårddisk på 160 GB, och delade upp den mitt itu. Har i efterhand frågat mig själv varför, men det kanske blir till att installera program och spel på ena halvan, och ha annat på andra halvan... vi får se...Sv: Hårddisk, Partioner
100 GB på C: (OS och program)
150 GB D: (Arbete, skola och hemsidor)
250 GB E: (CD-image)
150 GB F: (Musik)
250 GB G: (Filmer)
100 GB på H: (kloningen) Sv: Hårddisk, Partioner
Sv: Hårddisk, Partioner
Den sita är till kloningen från C: när jag vill återställa datorn
Detta är en vanesak från tidigare och vet inte riktigt varför :)