Hej! Det beror med största säkerhet på att den nya datorn inte har 5 volt på LPT 1 Ja det där med 5 volt direkt från LPT 1 var ingen bra idé. Kom själv på det för en stund Kolla PortAdressen bör vara 889. Jodå, port 889 var inställt. Klart att den är dubbelriktad. Japp, efter lite trixande så verkar det fungera på båda mina datorer. >Nu var det då bara att bestämma vad för temp jag skall mäta. Har en lite fråga. >Hur säkert är det om man ska göra ett sådant. Ja det där med bonden vet jag du nämnt tidigare. Klart nyttigt projekt. >Men snälla det är helt ofarligt så länge du håller dig till max 6 volt . Elementär elektronik Bra tänkt ! Man måste kunna elementär ohms lag. Portarna tål 5 Volt utan problem. Tempgivare SMT160-30, LPT
Testar med att koppla in en SMT160-30 tempgivare till LPT-porten.
Använder dels SvenPons TempPlott och även kod från Johan Djupmarker,
alltså två olika lösningar.
På min gamla dator fungerar det bra både då LPT-porten är inställd
på Std Bi-direct eller ECP.
Har nu en ny dator med nedan inställningsmöjligheter.
AT
PS/2 (default)
EPP
ECP
På denna nya dator vill det inte fungera. Det fungerar men det blir helt
fel värden. Känns trist och konstigt.
Kanske har det inte med dessa inställningar att göra men vad kan det
då vara tro?
Någon som har ett tips?
PontusSv: Tempgivare SMT160-30, LPT
SMT160-30 kräver minst 4.8 volt - 7 volt för att fungera korrekt..
Du får helt enkelt skaffa en yttre 5 volt matning som du lägger - på pinne 25 och plus på
SMT160-30 :s pinne 2. Jag tar min 5 volt på den röda och svarta ledningen på
någon av dom HD strömförsörjningarna som finns. Du har även 5 volt på USB kontakten.
Om det finns GamePort på datorn så rekommenderar jag att du använder den enl min beskrivning.
Där finns säker 5 volt.
Du kan också använda 4 st 1.5 batterier dom kommer att vara i åratal då SMT160-30 dra ytterst lite ström.
Kolla även denna länk http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/power_from_pc.htmlSv: Tempgivare SMT160-30, LPT
sedan och testar nu med en extern matning istället.
Nu fungerar det bättre med Johans kod, men faktiskt så är det så att ditt TempPlott
ändå inte vill vara med.
Kanske kan det vara något annat jag gjort och fortsätter att undersöka det hela. Det fungerade
ju tidigare i min gamla dator så.Sv: Tempgivare SMT160-30, LPT
Om du inte redan gjort det så är det version Programarkivet:768 som gäller nu förtiden.Sv: Tempgivare SMT160-30, LPT
Har dock hämtat den nya versionen och den fungerar.
Har fortfarande problem att läsa från pin 2-9 men det får jag väl lösa så småningom.
Om LPT nu är dubbelriktad förstås. Borde den inte vara det? Den gamla datorns var det
i alla fall men hur det är med den nya vet jag ännu inte riktigt.Sv: Tempgivare SMT160-30, LPT
Men Obs du måste sätta porten i läsläge genom att skicka 32 till adress 890 när du vill läsa.
Default 0 till 890 skriv till porten 32 läs från porten pinne 2-9 och man läser dessa på adress 888
Adress 889 pinne 10 11 12 13 15 står alltid i läsläge.
Jag har aldrig läst SMT160-30 på 2-9 klarar mig med 10 11 12 13 15 någon som har erfarenhet på detta
Logga gärna in.Sv: Tempgivare SMT160-30, LPT
Nu var det då bara att bestämma vad för temp jag skall mäta.
Projektet har stor potential om man bara förstår hur viktigt det kan vara att övervaka och reglera temperatur.
När jag startade detta 1996 gick det ut på att en bonde ville övervaka vad han hade för temperatur ute
på ett fält 1 km från datorn.Han kunde då på morgonen bestämma om det gick att skörda.
Det fina med SMT160-30 är att du kan dra hur långa ledningar(små tunna) du vill för att överföra.
SMT160-30 drar i princip ingen ström och levererar klockrena pulser på ca 4 volt.
Övervaka temperatur, gör något ! från - 65 till säkert + 140Sv: Tempgivare SMT160-30, LPT
Hur säkert är det om man ska göra ett sådant.
Har inte lust att "grilla" sin dator och man har lött fel :)Sv: Tempgivare SMT160-30, LPT
>Har inte lust att "grilla" sin dator och man har lött fel :)
Men snälla det är helt ofarligt så länge du håller dig till max 6 volt . Elementär elektronikSv: Tempgivare SMT160-30, LPT
Min tanke är nog att hjälpa en kompis som vill ha en tempmätare till sin bil, vattentempen.
Blir nog med hjälp av en AVR mikrostyrkrets i så fall och en liten display för en pc-dator i bilen
blir inte så praktiskt i detta fall.
Fast det känns bra att börja prova lite med dator först. Sen är det väl frågan om jag skall använda
en SMT160-30 till just detta, men det beror väl på hur den kommer att användas. Finns väl
mer lämpliga givare för vatten kanske... om den nu måste doppas ned i det förstås.
Har faktiskt tidigare "lekt" lite med tempgivare som då var kopplade till ett litet färdigköpt
kretskort som sedan skickade in text direkt på serieporten. Kylskåp, inne och ute. . .
Roligt var det!
Faktiskt kom det till lite mer nytta då vi på mitt dåvarande jobb hade problem med
luftkonditioneringen och de som "kunde något" inte riktigt ville tro på vad vi sa.
Kändes bra att visa på diagram hur tempen svängde upp och ned fast det inte skulle göra det.
Jodå, att finna saker att mäta finns det nog.
Jo har kört mycket elektronik när man var ung och då tänkte man inte så mycket på sådant.
Idag tänker man lite försiktigare samt dagens datorer har blivit känsligare tycker jag.Sv: Tempgivare SMT160-30, LPT
Portarna drar ingen ström dom hänger i luften pga av fet transistorer.Högt motstånd,reagerar bara för spänning.
Håll dig alltid under 10 volt så är du 100 % säker. Skulle du trycka på tex 220 volt så blir det överslag och kaos.
Spänning är samma som Tryck ,tex hur hårt pumpar du dit däck, jo 5 volt.