Hej, Tjena Dennis! Nicklas, Naturligtvis kan det finnas komponenter som kan åstadkomma detta, men du kan fortfarande lösa det själv.Filhantering: sökning av filer (filändelser) och kopiering
Söker efter goda källor/resurser för hantering av filer, såsom sökning och kopiering.
Behöver regelbundet kopiera mm vissa systemfile, postfiler mm
- en form av backup :-)
Tack på förhand,
Dennis
www.xldennis.comSv: Filhantering: sökning av filer (filändelser) och kopiering
Kolla i mitt visitkort (den lilla orange rutan bredvid rubriken) på "Kom ifrån" !
Sökning kan du väl göra med dir ?
Kopiering med Shell "xcopy" osv. ?
Annars finns väl Filesystem-objektet (har jag för mig att det heter) som tydligen skall fungera väldigt bra.
/Niklas JanssonSv: Filhantering: sökning av filer (filändelser) och kopiering
Tack för snabbt svar :-)
Nu när hjärna skvalpar runt i ett koffeinmorgonrus så fungerar den bättre - Här kommer därför mer preciserad (SetFouc) frågeställning.
FSO, Dir mm är bekant men jag vill komma åt bakomliggande faktorer
- säkerhetsmäsiga aspekter:
- Hur kan jag verifiera att fil *verkligen* är kopierad?
- Att det blev en "lyckad" kopiering?
- Hur kan jag verifiera att samtliga mappar och enheter är scannade?
- Optimal filsökning med avseende på tid och prestanda?
Mvh
Dennis
www.xldennis.com
Sv: Filhantering: sökning av filer (filändelser) och kopiering
Verifiering av kopiering är ju ganska lätt. Titta om filen finns på båda ställena, helt enkelt. Lyckad kopiering; kolla fillängderna.
Säker sökning: Använd dir som dosfunktion istället. Då kan du ju ställa in massvis med alternativ, och behöver bara översätta filen.
Självklart finns det många och stora fördelar med att använda komponenter från någon tredje part men problemet är att jag inte känner till någon (har aldrig haft behov). Du kan ju alltid skapa en egen klass...
Apropå sökningsprestandan är väl de inbyggda metoderna ganska bra. För att få bättre måste man väl läsa av själva strukturen på hårddisken. Det blir nog ett ganska dyrt alternativ.
DS