Hej, först vill jag säga att jag inte vet vart denna fråga hör hemma så det får bli här. Vad genererar det för felmeddelande? Låter ju som någon typ av rättighetsfel när det fungerar under ditt konto... Hej, det konstiga är att det inte blir något som helst felmeddelande. Jag har inte byggt någon egen servic på det sättet, så jag vet inte hur det fungerar. Men du kan väl inte få fram felmeddelandet nu (för det borde ju bli något)? Du kanske ska lägga till felhantering i programmet och skriva det till en fil eller liknande så att du ser varför det blir som det blir? Hej igen, det blir inget felmeddelande. Vad gör din felhantering? Har aldrig varit med om att det inte finns något felnummer eller beskrivning... Kontrollera innehållet i Err.Description och Err.Number när felet uppstår. Kan det vara användarrättigheter, dvs vem är det som kör servicen Jag kan lägga till nr i felmeddelandet, inga problem. Lyfter denna gamla tråd nu när jag ominstallerat. Hej igen, jag har luskat lite till och kommit fram till denna orsak: Det beror egentligen på var filen ligger. Interact with desktop innebär (så vitt jag vet) att servicen får använda profilen hos användaren den är inloggad som. Desktoppen, My documents, registryt m.m. Nu har jag fått detta att rulla igen, har fixat massa felhantering som skriver i eventloggen. Det funkade fint:)Fel vid körning av service.
Miljön är: WinXP pro, VB6, accessdatabas.
Jag har ett program gjort i VB-6 som inte har nånting grafiskt, det körs som en service via "SRVANY".
Programmet hämtar och skriver lite data till en access-databas.
Detta har fungerat i ca 1 år nu helt utan problem.
Nu, efter ett antal irriterande strömavbrott så funkar plötsligt inte funktionen att läsa/skriva till databasen.
Jag började felsöka och kommer fram till att om jag kör programmet "manuellt" genom att dubbelklicka igång det så funkar det perfekt men via SRVANY så går det inte.
Felet är då den kör raden "CON.Open mindatabas" men som sagt, enbart när den kör som service.
Detta drabbar ytterligare en applikation i VB på precis samma sätt.
Jag har ominstallerat den som service utan resultat, just nu ligger dom i autostart och jag har tvingats till automatisk inloggning, då fungerar det.
Vore högst intressant att få detta fungerande igen.
/BSv: Fel vid körning av service.
/JohanSv: Fel vid körning av service.
Jag har en egen felhantering som meddelar men tar jag bort den koden så stannar helt enkelt bara programmet och går inte vidare men nått felmeddelande får ja inte.
Ska jag kanske testa att köra servicearna under mitt konto?
Kanske en ominstallation vore på sin plats + en UPS för nu har det varit 6-7 strömavbrott sen i torsdags...
UPS är ju aldrig fel...
Jag HAR egen felhantering och felet blir vid:
"CON.Open mindatabas"
Den kan inte öppna databasen och då hoppar den till felhanteringen.
Detta händer ENBART då den startas via servicen, inte om ja startar den via tex autostart.
Tar jag bort felhanteringen så stannar programmet bara (Vid körning som service). INGA felmeddelanden blir det då.
Jag kan inte heller kolla i VB för där funkar ju min kod, tror därför inte att det är fel på mina program ELLER databasen, det måste ligga nån annanstans.
Jag får ominstallera helt enkelt.
Om nån annan har tips så hojta till.
//HenkeSv: Fel vid körning av service.
Ang rättigheter så MÅSTE hela problemet bero på mina strömavbrott, ska ominstallera före så får vi se.
Rättigheterna har ju funkat i flera år.
Jag har fått allt att fungera men efter ca 30 min slutar mitt program att läsa databasen, det stannar bara tvärt med INGA felmeddelanden alls och då har jag försökt lägga en felhantering på allt.
Startar jag om programmet funkar det en stund till.
Jag har alltså inte ändrat i min kod utan den slutar bara funka.
Blir inte klok på detta.
/BSv:Fel vid körning av service.
När jag kör programmet som service så har jag inte bockat i "Interact with desktop" och då finns inga grafiska fönster så som felmeddelanden mm. Har jag rätt?
När jag kör manuellt så tillåts meddelanden o visas.
Felmeddelandet bestod i att en fil inte kunde öppnas.
/mickeSv:Fel vid körning av service.
Tack för era svar .
/B