Hej, jag undrar hur jag enklast "stryper" ett konto på en XP. Gör användaren till gäst då kan han inte göra särskilt mycket. Det spelar väl ingen roll om han/hon kan köra utforskaren eller regedit om man inte kan ändra nåt. Om du vet hur bla elever kan sabba en dator så förstår du vad jag är ute efter. Även om tråden är stängd kan jag komma med en kommentar till andra. En bra idé kan ju vara att skapa datorn med de inställningar man vill ha, och sen ghosta den. Med hjälp av skript kan man ju sen återställa den automatiskt på kvällen/morgonen. Vi kör med clonekort i burken, så fort någon startar om datorn så går den tillbaka till standardinställingar och det :) >Sen om han inte förstår problemet kan han ju inte komma med något konkret, eller?Hur begränsar jag EN profil(användare) på datorn?
Idag har jag gjort registerändringar på alla dom sätt som står i www.regedit.com.
Detta fungerar hyffsat och man kan göra det på endast en användare.
Dock blir det lite trassel då vissa saker trots allt stör även adminkontot.
Det blir en del konstiga begränsningar oxå.
Jag har testat att köra MMC med grouppolicys, vilket inte fungerade bra alls då den inte kan begränsa endast EN användare utan det slår igenom på alla. Om än lite olika.
Vad ska man köra för att "skruva till" en användare så denne inte kan tex komma åt några diskar, inte bläddra i nätverket, i vissa fall inte surfa, inte ändra ett SMACK på datorn, inte köra VISSA exe-filer så som regedit, explorer mm mm. Inte kunna dubbelklicka på startmenyn o på så vis komma åt en utforskare mm.
/BSv: Hur begränsar jag EN profil(användare) på datorn?
Förstår inte varför du måste in i regedit för att ta bort rättigheter.Sv: Hur begränsar jag EN profil(användare) på datorn?
Kom med nått konkret istället.
Observera att jag STÄNGT denna tråd, är inte intresserad av fler kommentarer.Sv: Hur begränsar jag EN profil(användare) på datorn?
Sen om han inte förstår problemet kan han ju inte komma med något konkret, eller?Sv: Hur begränsar jag EN profil(användare) på datorn?
Sv: Hur begränsar jag EN profil(användare) på datorn?
Jag förstår problemet men inte varför det inte räcker att göra användaren till gäst. En gäst kan ju inte förändra systemet på något sätt utan bara sina egna inställningar. Vill man att gästen inte ens skall kunna ändra sina egna inställningar är det ju bara att skrivskydda ntuser.dat. (Finns dessutom någon inställning som automatiskt återställer ntuser.dat men kommer inte ihåg vad den heter just nu).
Som de andra säger så är ju en ghost ett bra sätt att snabbt återställa systemet men det kan vara litre bökigt att administrera och tar lite tid om man vill göra det efter varje utloggning.