Har skapat ett program i VB med tillhörande filformat. Hej, Den lösningen är en bra variant som jag också har funderat på. Hej igen, Jag kör XP-HE.Starta accosierad fil i schemaläggaren
Det är inga problem att starta programmet genom att köra accosierad fil.
Problemet jag har är när jag startar filen med schemaläggaren. Då fungerar det INTE.
Är det någon som kan hjälpa mej och tala om vad det är för fel?
/Jörgen Sv: Starta accosierad fil i schemaläggaren
Jag undrar om det inte är så att filändelseassociationer endast används då en inloggad person klickar på en fil. Detta beror på att schemaläggaren är till för att köra program i bakgrundsläge och filassociationer oftast är kopplade till GUI program.
Eftersom du nu själv vill starta med schemaläggaren så är den enklaste metoden att starta ditt program direkt och skicka med den aktuella filen som parameter. Speciellt enkelt är detta eftersom det är ditt eget program och därför har full koll på hur det skall uuppföra sig. Detta borde vara en smal sak att få till.
Lycka till!
// JohanSv:Starta accosierad fil i schemaläggaren
Blev ändå lite nyfiken på varianten med filassociation.
Det fungerar ju tex. med en txt-fil och notepad.
/Jörgen Sv: Starta accosierad fil i schemaläggaren
Jaså det går att köra så, jag trodde att schemaläggaren var begränsad till "service-mode". Nåväl, då är det nog snarare frågan om user context. Dvs, om du kör schemaläggaren så kanske den startar som en annan användare än den som du är inloggad som. I nuare varianter av Windows kan man stänga av olika inställningar för olika användare eller t.om. ha olika bettende för samma sak i vissa fall.
Så mitt tips blir då att kolla vilken användare du kör schemaläggaren som. Och så kan mn vara lite nyfiken kanske och undra vad du kör vöf os version?
// JohanSv:Starta accosierad fil i schemaläggaren
Där får man ange användare och lösen när man skapar ett uppdrag i schemaläggaren.