Jag håller på att sätta upp en Win2000 server i ett litet nätverk, där det redan finns andra servrar. Det finns ingen domän utan bara en workgroup. Men jag lyckas inte få något ip-nummer på min 2000-server, kör jag "ipconfig /renew" i dos-prompten får jag felmeddelandet "Inga kort som är bundna till TCP/IP är aktiverade för DHCP" Då säger den: Feletmeddelandet verkar säga att du inte har ställt in kortet för DHCP utan har en fast IP-adress. Vill du posta hela meddelandet du får efter "IPCONFIG /ALL"? det är allt! det står inget annat än detta. > det är allt! det står inget annat än detta. när jag tittade på vilka komponenter som fanns installerade fanns där inga, valde då att installera allt som fanns i listan. > när jag tittade på vilka komponenter som fanns installerade fanns där inga, valde då att installera allt som fanns i listan. det löste sig, problemet var att nätverkskortet inte hade rätt drivrutin!Inget ip-nummer
Vad är fel? Hur löser jag det?Sv: Inget ip-nummer
Värddatornamn: Nisse
Primärt DNS-suffix:
Nodtyp: Broadcast
IP-routing aktiverat: Nej
WINS-proxy aktiverat: NejSv: Inget ip-nummer
Sv: Inget ip-nummer
Inte ställt in kortet för DHCP? Men vi använder inte DHCP.. du förstår min förvirring, är helt grön på nätverk.Sv: Inget ip-nummer
Det låter lite mysko!
> Inte ställt in kortet för DHCP? Men vi använder inte DHCP.. du förstår min förvirring, är helt grön på nätverk.
När du skriver "IPCONFIG /RENEW" så säger du till din dator att den ska gå ut på nätverket och fråga en DHCP-server efter en ny DHCP-adress.
Om du tar Start => Settings => Network and Dial-up Connections => Din nätverksanslutning. Vad har du för komponenter installerade där?
Om du tar Start => Settings => Network and Dial-up Connections => Din nätverksanslutning => Properties => TCP/IP => Properties. Vad har du för inställningar där?Sv: Inget ip-nummer
I egenskaperna för tcp/ip är valt "Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-server automatiskt"Sv: Inget ip-nummer
Allt är väl kanske lite overkill. Det räcker med (naturligtvis beroende på vad man har behov av):
"Client for Microsoft Networks"
"File and Printer Sharing for Microsoft Networks"
"Internet Protocoll (TCP/IP)"
> I egenskaperna för tcp/ip är valt "Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-server automatiskt"
Det betyder att din server försöker att få en IP-adress av en DHCP-server. Om ni inte har någon sådan ska du använda dig av fast IP-adress.
Fråga din administrator vilket IP-adress, subnet-mask, default gateway och DNS-server du ska använda dig av.Sv: Inget ip-nummer
Tack för hjälpen!