Jag har gjort ett program åt ett företag och vid installation på en win98 maskin fick de ett fel: DET GICK INTE ATT HITTA DLL-FILEN MSVBM60.DLL Denna filen är Visual Basic's Runtime Library. Utan den på en PC kan inte programmet köras. Ett utvecklat program med VB använder främst denna filen. Dock kan ytterligare dll-er eller ocx-filer behövas och det beror på vad man har på sin form i VB. Drar du exempelvis dit en modemkontroll, då behövs mscomm.ocx osv. För att garanterat få med alla berörda filer till ett projekt utvecklat i Visual Basic - används programmet "package & deployment wizard". Jag förstår inte det här Max.Du har ett 'företag' som specialliserat sig på VB och systemlösningar-ändå visste du inte att man måste ha och att alla vb-program bygger på filen msvbm60.dll !? jaja..nu har du fått ett svar från pelle iafall. Så mycket vet jag, men tack fär piken. Felet löste sig dock då kunden installerat programmet på servern istället för lokalt. Vad jag kommer ihåg så om ditt program endast använder sig av vb's runtime så kan den ligga i samma katalog som exefilen, fast den ligger på nätet - men jag kan ha fel. Till och med ocx filerna kan ligga där, i alla fall vissa.. Men i kundens fall verkade det inte fungera, så jag får väl ta tillbaks den kommentaren...MSVBM60.DLL
Denna fil har inte ens jag på min maskin och installerar den in te heller. Någon som vet vad filen gör och hur frågan kommer sig?Sv: MSVBM60.DLL
Den kan dock hämtas hem här via systemdokument|microsoft servicepacks.Sv: MSVBM60.DLL
//Joel-VisualGroupSv: MSVBM60.DLL
MSVBM60.DLL och dess placering