Tjena Börja med att ställa om klienterna till att använda DC'ns DNS. hmm jag är inte med på vad du menar... ska jag inne på TCP/IP skriva in serverns IP på DNS? servern är liksom inte ansluten till Internet så det ska inte vara nån sån DNS ... klienterna har egna modem som i framtiden skall bytas mot bredband.. men det kanske ska vara dns ändå som du säger??!?! Alla klienter som ska vara med i ett AD ska ha AD'ns DNS i sina TCP/IP inställningar. I detta fallet räknas även alla servrar som klienter. Windows 2000 DNS and Active Directory Information and Technical ResourcesProblem med att ansluta klienter till Win2000 PDC server
Håller på med en windows 2000 server. Ska ha den som primär domänkontrollant men jag lyckas inte riktigt få till det så att det går att ansluta clienterna till den.
Jag har installerat Active Directory och specificerat vilket domännamn som server ska ha.
Sen ska man ju gå in i inställningarna för active directory och lägga till användare och datorer..
Antar att datorer är datornamn på de datorer som ska ha rättighet att ansluta till domänen.
och användare är självklart användare i domänen.
I huvudmenyn för domänkontrollanten så har vi ju 5 st val
vad dom är till för riktigt vet jag inte
DOMÄNENS_NAMN
Builtin
Computers
Domaincontroller
Foreignsecurityprincipals
Users
då har jag lagt in dom datorer som ska ha rättighet i computers och användare i users och när jag försöker ansluta från klienten genom att välja att ansluta till en domän istället för en arbetsgrupp så måste man ju fylla i användarnamn, lösenord och domän.. när jag gör det kommer det upp en ruta för "Skriv in användarnamn och lösenord och domän för ett konto som har rättighet att ansluta till domänen."
När jag skriver in huvudadminkontot för domänen dvs. "administrator" och lösenordet så kommer det upp en ruta med följande text:
"Det gick inte att ansluta till datorn och domänen för följande fel:
Den angivna domänen finns inte eller kunde inte kontaktas"
och nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.. har jag misstolkat något?
Datornnamnet på servern som är PDC finns med i nätverksikonen på de andra datorerna och jag kan komma åt den och se vilka mappar som är uttdelade.
Är det nån som vet hur jag ska lösa det? Finns det nån bra (helst svensk) sida eller nå som nån känner till som är att rekommendera?
AD är installerat som mixed mode tror jag och det är 3 st win2000 maskiner och 1 st win98 som skall ansluta som klienter till servern
mycket tacksam för svarSv: Problem med att ansluta klienter till Win2000 PDC server
Verifiera även att du har en till 100% fungerande DNS med hjälp av ping, tracert och nslookup.
Begrepp som primär domänkontrollant och PDC finns inte i Windows 2000 AD. Alla domänkontrollanter är kort och gott DC. Sedan finns det även fem Operation Masters men om du bara har en DC så har den alla fem.Sv: Problem med att ansluta klienter till Win2000 PDC server
Sv: Problem med att ansluta klienter till Win2000 PDC server
Sv: Problem med att ansluta klienter till Win2000 PDC server
<URL:http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q298/4/48.ASP>