Hello Folks Med Telia ADSL får du väl bara 1 IP-nummer? Om du får flera IP-nummer så är det bara att hänga datorerna och ADSL i hubben och köra! Hej > Den ena datorn är Win 95 så det får nog bli Nat lösning eller ? Igen Hej! mmm, det är som jag skriver på hemsidan "här hjälps vi åt" :-) Hej SvenPon..... Nej ! Hej Jag kör personligen 2 datorer, en som fungerar som både router(NAT) och vanlig applikations maskin. Den avänder 2 nätverkskort,1 kopplat till ADSL-modemet och ett till den andra datorn. Allt detta fungerar med hjälp av Winroute, som också fungerar mkt bra med portmapping. Tjena! Har själv ett Telia Adsl modem kör Windows XP delar internet anslutningen (internet connection sharing)Nätverk Hub ADSL ?
Nu vill jag ha expert hjälp.
Jag kör Telia ADSL. Nu vill jag ansluta ytterliggare en dator
till ADSL modemet.
Jag sitter med en till låns HUB NexHub HA 050. 5 portar 10Base-T Hub.
Kan jag använda denna hub så att två datorer kan komma åt
samma ADSL Modem? Nätverkskort finns i båda datorerna.
undrar med tack på "forehand" som tennisspelaren skulle säga
SvenSv: Nätverk Hub ADSL ?
Troligtvis får du bara 1 IP-nummer och då blir det lite krångligare. Då måste du nyttja svarta (reserverade) IP-nummer på ditt interna nät (192.168.1.0/24 exempelvis).
För att göra översättningen mellan svarta (192.168.1.0/24) och vita (IP-numret fårn Telia) behövs någon form av översättare. Antingen en Proxy eller en NAT, där NAT är den vanligaste lösningen.
En NAT kan du skaffa genom att köpa en liten låda (DLink 804 eller något liknande, 1000-2000:- ) eller konfigurera en Windows2000 Server/Linux. Ytterligare ett alternativ är ICS (Internet Connection Sharing) Som finns i Win98SE/ME/2000Pro/XP.
Har du inte så bra koll på hur servrar fungerar eller att du inte vill ha en dator som står på hela tiden rekomenderas en liten NAT-låda. Det finns många olika tillverkare, DLink, Netgear, 3Com, CISCO osv.Sv: Nätverk Hub ADSL ?
Tackar Tackar nu har jag fått något att tänka på.
Den ena datorn är Win 95 så det får nog bli Nat lösning eller ?
fler synpunkter. Måste jag köra TPC/IP protokoll på mitt
lokala nätverk ? såg att det fanns fler att välja på i Ms "låddan"
ha det
SvenSv: Nätverk Hub ADSL ?
En NAT-låda är helt klart enklast och smidigast. Det är först när du börjar köra port-forwarding på en inkommande VPN och sådana saker som man behöver köpa lite dyrare saker.
Om du ska köra ICS så är det bara den datorn som står mellan ditt LAN och Internet som behöver vara Win98SE/2000/XP. Vad de övriga maskinerna kör (ex Win95) spelar ingen roll.
> Måste jag köra TPC/IP protokoll på mitt
lokala nätverk ? såg att det fanns fler att välja på i Ms "låddan"
Måste och måste. TCP/IP är ju helt klart att föredra. Det är ju 'industri-standard' idag. Möjligtvis om du har några applikationer som kräver IPX/SPX eller NetBEUI så kan du installera dem. Har du inte det så kör ren TCP/IP. Fungerar kanon. (För den intresserade så är NetBEUI borttaget från WinXP (och för den ännu mer intresserade så går det fortfarande att lägga till från CDRom skivan)).Sv: Nätverk Hub ADSL ?
R: Så får det bli
Kanon Forum , här får man hjälp med det mesta.
"much obligate"
DSSv: Nätverk Hub ADSL ?
Hemma kör vi ett nätverk med telia ADSL. För att få internetdelning har vi införskaffat en switch från d-link (DI-704) som är gjord just för det ändamålet. Det fungerar utmärkt.
http://www.dlink.com/products/broadband/di704/
Hälsningar IvarBred kunskap..
Keep on rocking...
/PelleSv: Nätverk Hub ADSL ?
På tucows kan du ladda hem ett program som heter WinProxy (demo)
men köp programmet det är det värt, varenda krona. Jag har använt
det för att dela ett modem på ett antal datorer och där har du IP-
ranslation (NAT) och fördelarna med en proxy samt en brandvägg.
Du kan blocka olika portar för optimal säkerhet. Den dator som du
kopplar ditt ADSL-modem till får ju ett tilldelat IP-nummer från telia.
Sedan sköter WinProxy resten genom att routa trafiken till respektive
dator som är ansluten i ditt nätverk där alla datorer har egna fasta IP-
nummer. WinProxy kommer att föreslå IP-nummer på 90.0.0.1 -
90.0.0.254 men vanligast är att man tar IP-nummer på 10.0.0.1 till
10.0.0.254. (Detta funkar alltid bäst med en switch, men en hub går
också bra). Jag kan tipsa om NETGEAR FS108 en 8-portas switch för en åttahundring ungefär.
Nu är saken biff. Tuta ock kör så det rycker.
PS det finns två program som heter WinProxy men ta det från företaget Ositis.
[Lördag morgon>
Jag kom just att tänka på en sak.....
Kolla först upp så programmet stödjer två nätverkskort annars blir det
jobbigt.
/peterh (igen)Sv: Nätverk Hub ADSL ?
Telia tilldelar dig en dynamisk IP-adress som berättigar en dator för att komma ut på nätet. Om du vill använda flera datorer i din hem/jobbnät ver måste du ha flera IP-adresser eller köra en IP-share som innebär att du gör ena datorn till din standard gatway. Det finns flera lösningar i det område. Om du inte har fått svar till din fråga så kan jag skicka några löningar till dig. Maila mig på hadi.nasiri@telia.comSv: Nätverk Hub ADSL ?
>Det finns flera lösningar i det område. Om du inte har fått svar till din fråga så kan jag skicka några löningar till dig. Maila mig på hadi.nasiri@telia.com
Oki på det återkommer när jag fått ordning på DLinken.
Det här är ett enkelt problem min dator blir master
så får min sambo köra via min uppkoppling.
Tack
Sven igenSv: Nätverk Hub ADSL ?
*Joel!*Sv: Nätverk Hub ADSL ?
före det använde jag Winproxy det var åxå bra funkade alltid....