Hej! Jag har inte testkört scriptet så jag vet inte vad resultatet är, men en första tanke är att du inte har använt dig av Randomize. Jag har kollat koden och som sagt måste du använda Randomize innan du använder Rnd så att slumpgeneratorn körs. Annars är det risk att du får samma tal. Randomize måste dock inte köras varje gång innan Rnd utan endast en gång t.ex. när programmet startas för att initiera slumpgeneratorn. >Annars är det risk att du får samma tal.Fel på Visual Basics slumpgenerator?
Skapade med hjälp av VB i excel ett script som slumpar upp ett gäng tal(se nedan). Men, det blir otroligt mysko svar när det enligt mig borde vara slumpen. Är det någon som har någon koll på detta?
Man slumpar ett tal mella 1 - 2 - 3, blir det 1 så låda X, 2 så låda Y, 3 så låda Z
Bifogar resultaten samt koden i ett excelark:
http://www.ploxit.com/Copy%20of%20test%20av%20slumptal.xls
Någon som har någon koll på var felet kan ligga?Sv: Fel på Visual Basics slumpgenerator?
ThomasSv:Fel på Visual Basics slumpgenerator?
Sv: Fel på Visual Basics slumpgenerator?
Slumpgeneratorn ger en sekvens av slumptal framräknade av en formel.
Med randomize styr du var någonstans i sekvensen du skall börja. Använder man inte randomize så börjar den på samma ställe varje gång och man får därför samma följd varje gång programmet körs (bra för felsökning).
Sekvensen ser dock likadan ut och slumpmässigheten är därför lika både med och utan randomize.
Slumpgeneratorn i VB är nog främst avsedd för spel och bör inte användas om du har krav på distributionen.