Hej Om din kompis använt 32-bitars VB4 så skall det inte vara några problem att uppgradera till VB6 genom att göra som du skriver. Har han använt 16-bitars så blir det värre om han dessutom använt tredjepartskomponenter. Det var långt ifrån alla leverantörer av 16-bitarskontroller som gjorde nya 32-bitars som var helt bakåtkompatibla. En del komponenter försvann från marknaden, så det hänger mycket på hur applikationen är gjord. Har han inte använt tredjepartskomponenter så borde det inte vara några problem att uppgradera. Det kan vara ett och annat nytt reserverat ord (t ex Decimal som introducerades som ny datatyp i VB4 eller VB5) som du måste ta hänsyn till i den nya koden. Tack Per Och som ovan svarat så finns det i din VB6 även i Tools en registering av dom Ja, om man endast använder MS kontroller som ingick i VB3/VB4-16 så går nog konverteringen smidigt. De problem jag "varnade" för gäller tredjepartskomponenter som inte ingick i Visual Studio. Nu har jag stött på en ocx som tydligen inten ingår Visual Studio, den heter TDBGS16.ocx. Jag har den (16 bitars) i min system mapp, men jag kan inte hitta 32 bitars varianten på nätet bara en massa snack om att den (32 bitars) inte går att registrera. Är det någon som vet något om detta? Vet inte, men det verkar som nån laddat upp den på detta forumet: Testa att Googla på TDBGS32.ocx Japp den där hag jag "tvingats" jobba med en del så den finns definitivt i 32-bitars. Däremot är jag osäker på om den var helt bakåtkompatibel mot 16-bitarsversionen, men det visar sig väl om du får tag på den.VB4 till VB6
Jag har läst "Threed vb4 till vb6" tråden men har en allmän fråga.
Hur mycket jobb är det att göra om en VB4 applikation till VB6? Jag har ärvt en VB4 applikation av en kompis men jag har bara VB6. Är det bara att starta VB6 och öppna projektet, klick run och hoppas på det bästa? Eller finns det något hjälpmedel för själva konverteringen?
/Håkan Sv: VB4 till VB6
Lycka till...Sv:VB4 till VB6
Då testar jag och ser vad som händer, om jag inte misminner mig så är det 16 bitars VB4.
/HåkanSv: VB4 till VB6
gamla kontrollerna Three Ed mfl .Som sagt ovan 32 bit gäller.
Kör du fast så kom igen så guidar jag dig vidare.Dvs No problem att omvandla.
Har omvandlat alla mina gamla VB 3 16 bit utan problem .
Svarar direkt ur minnet
SvenSv:VB4 till VB6
Lycka till med konverteringen.Sv: VB4 till VB6
/HåkanSv:VB4 till VB6
http://wintricks.com/forum/showthread.php?threadid=58612
2 sista posterna på den sidan.Sv: VB4 till VB6
Jag hittade en massa att läsa
Det är tydligen en upgrade av vår gamla kära DBGrid.ocxSv:VB4 till VB6
Efter lite googlande så kan jag konstatera att det är ComponentOne som äger den nuförtiden och det verkar faktiskt som att den fortfarande utvecklas och säljs (på t ex www.componentsource.com) :
http://www.componentsource.com/products/510700/17189/index.html
Det finns även ett forum ägnat åt denna komponent på deras sida om du behöver ytterligare hjälp.