Jag kör NT4 (workstation) sp6 på en Dell 733 med 512 mb ram. Det här kanske låter rubbat... men när deffade du disken senast? Låter som alla filer ligger i miljoner fragment på femtioelva tusen miljoner olika ställen...Långsam NT4-start
Den ingår i en workgroup med 3 maskiner och när den väl är igång så är kommunikationen mellan dem inget problem.
Boot av NT tar minst 10 minuter och jag undrar vad NT egentligen gör under tiden.
Den stannar säkert 4-5 minuter i "blåskärm" innan den går vidare och kör autologin.
(Som i och för sig också går väldigt trögt)
Finns det möjlighet att få nå'n bootlog eller liknande som jag kan granska närmare efter uppstarten.
Jag har testat med "/sos" i "boot.ini" men den säger inget intressant i det läget där jag vill ha det.
En annan detalj är att första uppstarten av en applikation på maskinen går väldigt segt, men om jag stänger applikationen och öppnar den igen så går det snabbt.
Om det lilla eländet inte hade varit så svår att ominstallera så hade den nog fått en "format" för länge sedan.
Tacksam för tips.
/Per-ÅkeSv: Långsam NT4-start
Här lite info om du inte har Diskeeper Lite redan...
Deframenteringsprogram finns att hämta hem (för NT4) här : http://www.execsoft.com/
Där får du leta upp Diskeeper Lite för Windows NT4, fylla i ett formulär (tyvärr), hämta hem och installera.
Starta Diskeeper och och kör Defragment på systempartitionen. Om du har flera, deffa dessa också efteråt.
Om du redan har Diskeeper och redan har defragmenterat den och vet allt det här så kan du sluta läsa nu...
/ W.NET