Hello Folks Tyvärr inte, dra hem den senaste service-packen och se om det hjälper. Den dll-en du refererade till är vb's runtime library och kan vara en äldre version om du installerat nåt program som även installerat denna. Använder du dig av api'er eller några externa komponenter eller referenser? Hej Kan ju vara så att en api orsakar felet. Eller att det är komponenten. Jag tror på Pelles förklaring... Hej Jag har en ide om vad det kan vara. Det är så här: att GPF uppkommer titt som tätt i applikationer och den vanligaste anledningen är att stacken får ett restvärde (man har lagt saker på stacken utan att hämta av dessa igen) och om felet uppstår på samma ställe hela tiden så är det samma programsnutt som beter sig illa. Hej igen Så bra att man vet vad man gör ibland...Konflikt VB IDE och VB exe
Skall testa Er på ett problem som jag inte klarar av att analysera.
När jag kör ett VB exe program händer det med jämna mellanrum
att jag får allvarligt programfel (GPF).Programmet jobbar mot en Access97 db.
När felet uppstår,det händer inte jämt, så har jag analyserat fram
följande. Jag har arbetat/arbetar i designläge med samma eller annat VBprojekt.
Exe programmet lämnar följande felmeddelande.
(mitt.exe) orsakade undantag på adress 10H i modul MSVBVM60.DLL.
på adress 015F:6602D53 (förmodligen ointressant)
Win 98. Har någon upplevt detta ? Vad kan det vara ?
undrar Sven med hopp om att någon känner igen felet.Sv: Konflikt VB IDE och VB exe
/PelleSv: Konflikt VB IDE och VB exe
Sv: Konflikt VB IDE och VB exe
>Använder du dig av api'er eller några externa komponenter eller referenser?
Ja en dröse API :er ,externa komponenter ? hur menar du.
Tex använder jag mig av ARButton och Threed32.ocx.
mvh
SvenSv: Konflikt VB IDE och VB exe
Liten fråga varför använder du Threed32.ocx och ARButton? Det behövs väl inte. Det är väl bara varianter på "vanliga" kontroller.
Tycker du bör undersöka api'erna förs. Antagligen troligast anledning. Därefter komponenter och referenser. minst troligt är att det är en sk bugg i vb eller den kompilerade koden. Eller har du nån teori till varför felet bör ligga hoss vb? Du skriver ofelbar kod eller nåt?Sv: Konflikt VB IDE och VB exe
Men Andreas har en poäng i att man inte ska lita på tredjepartskontroller då vissa av dessa inte alltid funkar tillfredställande.Sv: Konflikt VB IDE och VB exe
Tack för Ert "spånande". Min runtime MSVBVM60.DLL är vad
jag vet den "hottaste" ver 6.00.8964.
Vad beträffar Threed32.ocx från Sheridan så är det en
goding som har varit min favorit i många år.Använder
ofta deras Panel som är mycket mer flexibel än vad MS bjuder på.
Ganska säker på att den är oskyldig. ARButton däremot är ny i mina
applikationer skall hålla koll på om den är inblandad.
Tack för Ert intresse förstod att detta inte var lätt att svara på direkt.
Ha det
Tipset är då att kolla alla API-anrop, alla egenutvecklade DLL'r (statiska och inte ActiveX då dessa har en säkerhets apparat för den här typen av problem) och värdena man skickar in till dessa. En sak som skulle kunna vara boven i dramat är en egenutvecklad DLL där man använder STATIC eller liknande deklarationer på en variabel. En annan möjlig bov är om man använder sig av ett icke officiellt API-anrop som är känsligt för stackpekarens läge.
Hoppas du löser problemet Sven, jag känner nämligen igen det ifrån VB5 tillsammans med Office95 och W95 där jag stötte på det ibland men aldrig redde ut vad det var.Sv: Konflikt VB IDE och VB exe
Trash du satte huvudet på spiken. "Heureka" jag har funnit det
Det var en skärmsläckare som jag har gjort i VB.
Den lämnade tydligen något kvar på stacken som stökade till det.
Se upp för skärmsläckare dom kan djävlas med mycket.
mvh
Och det är extra kul när någon blir så glad över det :-)