Jag har två datorer, en stationär med Win XP Pro och en bärbar med Win Vista Business och jag vill kunna streama film från den stationära till den bärbara.Streama film/musik mellan Windows-datorer
Jag har testat att dela ut den stationäras enheter som nätverksenheter och spelat upp filmerna i VLC men det hackar till lite då och då. Streamar jag filmerna med VLC på servern så fungerar det perfekt, men det är ett väldigt omständigt sätt att kolla på film på, eftersom man måste starta igång streamningen och dessutom går det inte att spola osv.
Jag kör med trådlöst nätverk och hastigheten ligger på ca 1mbyte/s. Mot internet ligger jag på ca 2mbyte/s med den bärbara, även det trådlöst, så jag antar att jag skulle kunna komma upp i 2mbyte/s även lokalt om det skulle behövas.
Vad har jag då för alternativ? Det jag tittar mest på är avi-filmer (xvid-kodade) men jag skulle gärna vilja kunna streama DVD-filmer (iso-filer) också.
Fysiska DVD-skivor kan jag köra direkt i den bärbara så det finns ingen anledning att streama dom.
När jag ändå håller på så kan jag fråga om det finns nått vettigt för att streama musik. Det jag vill göra är att ha mp3orna på den stationära och även spela upp dom där, men kunna styra uppspelningen från den bärbara, givetvis med alla finesser kvar som att kunna spola och byta låt osv.
Helst om det går att få ihop med Winamp eftersom det är den spelar jag brukar använda.
Thomas