Hej! Jag förstår inte exakt hur önskemålen ska fungera. Vad menar du med "En knapp/objekt för x antal individer"? OK - ska försöka förtyliga. Jag förstår bättre, men jag måste ju säga att jag inte ser hur dina "knappar" ska se ut. Låt säga att du har fem anställda, 3 arbetspass, och 10 dagar. Hur många knappar hade du tänkt dig då? Jag köper databastänket, men kan inte föreställa mig hur man flyttar om i presentationen så att databasen justeras? Okej, alltså... Jag antar att du ser att det här är en lite större fråga. Inget av det här är ju inbyggt i Excel, så det är ju upp till dig hur du vill lösa det. Kan det här vara något. http://www.manplan.se den är i och för sig gratis bara upp till 10 "anställda" men det verkar inte vara speciellt dyrt att köpa den öppna versionen. Hej!Personalplanering på ett enkelt sätt?
Har under en längre tid brottats med en lösning för personalplanering. Idag har jag ett Excel-ark där varje kolumn står för en arbetsdag och varje rad för ett arbetspass eller vakt. I repektive cell fyller jag så i ett namn för personen som skall jobba just den vakten/passet. Detta rutsystem är enkelt och mycket översiktligt. Emellertid är jag trött på att klippa/klistra/skriva namn.
Önskemål 1: Att kunna skapa en knapp/objekt för x antal individer och med dessa namngivna knappar/objekt flytta runt efter behov - ledigheter, sjukdom, arbetsrotation mm.
Önskemål 2: Att kunna koppla ett (eller flera) värde till respektive knapp/objekt baserat på olika förutsättningar - t ex 8 h för ett heltidsarbetspass, 0 h för ledighet - summerat ger arbetstidsuttag per dag.
Jag "jobbar" mest i VB för Office. Finns några enkla lösningar på mina önskemål?
Hälsningar
EskilSv: Personalplanering på ett enkelt sätt?
Om du är nöjd med själva principen kan du ju enkelt skriva lite VBA-grejer för att förenkla operationerna.
Annars låter det som att du borde bygga om principen lite och istället använda arket du har som en slags presentationsläge. Men beskriv mer i detalj hur du vill att det ska funka.Sv:Personalplanering på ett enkelt sätt?
Jag har för en dag 55 personer som ska fördelas på 45 arbetspass samt 3 på övning, 4 på ledighet och 3 på övrigt. Dessa personer placeras ut på arbetspassen efter olika omständigheter. Denna planering görs sedan för ett helt kvartal. Allt eftersom tiden går ändras förutsättningarna och personalen måste planeras om. Här vill jag med enkla handgrepp/musklick kunna flytta eller byta plats på de olika personerna, som om de vore pjäser på ett schackbräde.
Jag ser en fördel med att ha en knapp/objekt som motsvarar en person för varje dag. Om "Kalle" alltid finns med, riskerar han inte att bli utan placering.
Att jag vill ha möjlighet att skapa (och ta bort) knapp/objekt beror på att extra personal akut hjälper till och då blir det andra namn under specifika dagar.
Presentationsläge? Javisst. Arket används också för att visa vem som ska gå på repektive arbetspass enlig ovan (kolumn = dag, rad = arbetspass, cell = person). Här skulle jag önska (med enkla hangrepp) få fram det omvända - dag = kolumn, rad = person, cell = arbetspass, så att varje person lätt kan se vilka arbetspass han/hon ska ha under veckan.
Många önskemål, men man måste satsa...
Blev det något tydligare?
Hälsningar
EskilSv: Personalplanering på ett enkelt sätt?
Beroende på situation skulle jag antagligen lägga upp detta med en databas i grunden, antingen en "riktig" eller en ordentlig i några dolda ark. Sen så gör man ditt rutnät till en grafisk presentation av det, där man har möjlighet att flytta omkring delar. I samband med detta så kan man också få varningar om ifall någon saknar jobb en viss dag osv.Sv:Personalplanering på ett enkelt sätt?
Sv: Personalplanering på ett enkelt sätt?
Mitt förslag är att du börjar med att göra en skiss över hur du vill att det ska funka rent tekniskt på "presentationssidan" och försöker skriva kod som hanterar det korrekt (drag-n-drop/knappar/whatever).
Jag ser nämligen inte exakt vad din fråga är. Vet du inte hur du ska lägga upp det rent användamässigt, hur du ska skriva kod som hanterar det, osv.?
I mitt tycke är det alltid bäst att ha klart för sig hur användarinterfacet ska se ut först.Sv: Personalplanering på ett enkelt sätt?
Sv:Personalplanering på ett enkelt sätt?
Drag-n-drop är ett svart hål för mig, men ska undersöka det närmare. Om jag förstått det är VB för Office svag i detta!
Hälsningar
Eskil