Hej. Det finns ett protokoll som heter ARP (Adress Resolution Protokoll). Med det så kan du göra uppslagningen från IP till MAC. Dum fråga - ipadress och mac-adress har inget med varandra att göra. En ip-adress sätter du själv eller tilldelas dynamiskt. En MAC adress är inbrännt på ditt nätverkskort och alla kort och fabrikat har olika mac-adresser. > Dum fråga Printserver - Näe, det tror jag inte. En printserver är väl konfigurerad via mjukvara och lagrad i (CMOS) och default är det väl nåt i stil med 10.0.0.1 och det kommer ju inte att fungera om mac-adressen är något helt annat. > Printserver - Näe, det tror jag inte. En printserver är väl konfigurerad via mjukvara och lagrad i (CMOS) och default är det väl nåt i stil med 10.0.0.1 och det kommer ju inte att fungera om mac-adressen är något helt annat. Nu vet jag inte om min fråga missuppfattades, men ändå. Hej. Denna slinga kan visar mac adress och ip adress kopplade till varann. Hej För er som är intresserade hittade jag ett trevligt litet verktyg som heter 'getmac', och som verkar vara nytt i och med WinXP, och körs från kommandotolken. På sin egna maskin, ja... --"MAC adresser är väl HELT unika, de kan väl inte konfigureras upp"mac-adress till IP
Vet någon hur man lätt kan se IP-adressen på nätverkskortet
om man har Mac-adressen??
//ErikSv: mac-adress till IP
Detta kan du köra från kommando-tolken i tex Win2000. Bara skriv ARP /? så får de hjälpen.
Det finns ytterligare att protokoll som heter RARP (Reverse Adress Resolution Protokoll) Med det så kan du göra uppslagningen från MAC till IP.
Tyvärr finns det inget verktyg för att prata med protokollet RARP i Win2000 (vad jag har hittat iallafall). Däremot har jag förstått att det går att använda i UNIX/Linux.Sv: mac-adress till IP
Hur du ser mac-adressen finns i tips & tricks.
/pelleSv: mac-adress till IP
Nej, inte alls (naturligtvis beroende på situationen! Ett bra exempel är ett problem jag hade för några veckor sedan. Jag fick en printserver. Jag visste inte IP-numret, därför kunde jag inte heller ansluta mig till den och konfigurerar den. Däremot stod MAC-adressen på undersidan av printservern. Hade jag kunnat köra RARP på min Win2000-burk hade jag fått reda på vilket IP-nummer som printservern var konfigurerad till och på så viss kunnat ansluta mot den och konfigurera om den!
> ipadress och mac-adress har inget med varandra att göra.
Helt sant!
> En MAC adress är inbrännt på ditt nätverkskort och alla kort och fabrikat har olika mac-adresser.
Mnjae. I PC/Ethernet-världen är det oftast så. I flera UNIX'ar så sätter man MAC-adressen manuellt, likadant på många Token Ring-kort.
Man ska också veta att RFC'n (vilken det är kommer jag för tillfället inte ihåg) säger att det ska finnas en unik MAC-adress per host (tex. dator) och inte som vi vanligtvis säger, unik MAC-adress per nätverksport.Sv: mac-adress till IP
Nu gäller denna kommentaren HP-JetDirekt korten som används på hp-skrivare för nätverk. Och just för detta så finns ju administrationsprogrammet som automatiskt letar i nätet efter alla skrivare och på så sätt kommer du åt den specifika oavsett om den är konfigurerad eller inte. Samma gäller de printboxar som man kan köpa för att sätta skrivare utan nätverkskort i nätet. För att slutligen även använda Routers, Switchar och annan hårdvara så har dom sina unika serier med MAC adresser.
MAC adresser är väl HELT unika, de kan väl inte konfigureras upp. Varje tillverkare har sin serie. Jag minns i alla fall att det var serier som var för de olika tillverkarna och det fanns även någon sida som visade alla dessa tillverkares nummerserie. MAC adresser är lika unika som våra personnummer. Men jag kan givetvis ha fel, men vill gärna bli överbevisad i detta ärende :-)
Hälsningar
/PelleSv: mac-adress till IP
Den meningen förstår jag inte riktigt!
> Nu gäller denna kommentaren HP-JetDirekt korten som används på hp-skrivare för nätverk. Och just för detta så finns ju administrationsprogrammet som automatiskt letar i nätet efter alla skrivare och på så sätt kommer du åt den specifika oavsett om den är konfigurerad eller inte.
Det stod inget i frågan om att det rörde sig om ett JetDirect-kort!
Visst finns det en mjukvara som automatiskt letar upp ett JetDirect-kort, men hur tror du att den fungerar? Om man sitter på samma IP-subnät så kan mjukvaran hitta kortet. Om man inte sitter på samma subnät (vilket man enligt frågeställningen inte vet) så kan inte mjukvaran hitta JetDirect-kortet via IP. Då provar den några andra protokoll, IPX/SPX, NetBIEU, DLC eller AppleTalk. Om skrivaren är konfad att bara använda TCP/IP faller även de protokollen. Då provar mjukvaran ARP/RARP för att hitta JetDirect-kortet!
> MAC adresser är väl HELT unika, de kan väl inte konfigureras upp.
Eftersom att diskussionen gled in på HP JetDirect så får du en länk om hur man ändra MAC-adress på ett sådant kort.
<URL:http://www.ht.net.cn/openview/JetAdmin/jet5c.htm>
När man manuellt ändrar en MAC-adress så kallas det för Locally Administered Addressing.
> Men jag kan givetvis ha fel, men vill gärna bli överbevisad i detta ärende :-)
Jag hoppas länken jag gav räcker!Sv: mac-adress till IP
Det enda jag var ute efter var: om man tex. i ett stort nätverk i loggboken ser en IP-konflikt så står ju där vilken Mac-adress maskinen i fråga har konflikt med. Jag tänkte om man utifrån den Mac-adressen kan ta reda på vilken maskin det rör sig om.
<code>
Set NICs = GetObject("winmgmts:").instancesOf("Win32_NetworkAdapterConfiguration")
ReDim arrNICs(3, 0)
n = 0
listNIC.Clear
For Each nic In NICs
If nic.IPEnabled Then
msgbox "MAC:: " & nic.macaddress
msgbox "IP: " & nic.IpAddress(0)
End If
Next
</code>
Den visar alltså samtliga närverkskorts ip + mac, som finnns på denna dator och måste naturligtvis köras på den dator där du vet IP men inte MAC. (Som ju står på kortet i 99%)
/StefanSv: mac-adress till IP
Som jag varit inne på tidigare det vore bra om Ni
skrev en förklaring till Era Tre Bokstävers Förkortningar
RicardD är duktig på det. När jag läste MAC trodde jag att det
var Mac datorn som avsågs.
MAC (Micro Channel Architecture) tror jag att Ni avser.
mvh
SvenSv: mac-adress till IP
iofs inte det jag var ute efter, men ändå.
Du kan iofs använda 'nbtstat' i 2000 för att kolla mac-adresser
i nätverket mm, men det funkar inte riktigt likadant som 'getmac'.
Dom bör definitivt vara unika, men går att konfigurera på många kort. T.ex minns jag att det på IBM's Token-Ring kort gick utmärkt att sätta vilken MAC adress som helst, i alla fall på dom som satt i mina PS/2'or.