Hej > Problemet är att mitt modem kopplar ner sig själv automatiskt lite dåWin2000 + modem = problem???
Har precis fått hem min nya lilla leksak och har ett väldigt irriterande
problem. Allt är installerat, brandvägg, uppkopplingen fungerar etc.
Problemet är att mitt modem kopplar ner sig själv automatiskt lite då och
så, har inte lyckats hitta något mönster i det över huvud taget. Det
frågar inte om det ska koppla ner utan bara försvinner. En av killarna
på jobbet har samma problem fast med nätverksanslutningen. Det kopplade precis ner, så jag måste koppla upp på nytt bara för att få iväg
det här - är verkligen extremt enerverande... För att inte tala om hur
intressant det var att försöka betala räkningarna... Blev tredje gången
gillt.
Jag vet inte om det kan vara operatören som strular - tänker ringa dem
så fort jag vaknar imorgon lunch.... =)
Någon som har några ideer om vad det kan vara för problem?
Brandväggen kopplar inte ner mig förrän skärmsläckaren går in - så det
är inte den.
Datorspec. (DELL Latitude C400)
Win 2000 Prof.
512 MB i SDRAM
Pentium III 866MHz
PCTEL 2304WT v.92 MDC Modem
kopplar upp mig med Rix Telecom
/EmmaSv: Win2000 + modem = problem???
> och så, har inte lyckats hitta något mönster i det över huvud taget.
Det är inget ovanligt, men det kan vara svårt att hitta orsaken för det finns många saker det kan bero på. Exempelvis är modemet du har inte självständigt, dvs det är beroende av minne och processorkraft från din dator, så om det för en kort stund inte får de resurser det kräver går det ju inte så bra.
> Jag vet inte om det kan vara operatören som strular
Det är i så fall Telia du ska ringa. Internetleverantören har inget med telefonledningarna att göra. Fast Telia brukar väl inte kunna göra så mycket. De garanterar väl bara att man ska kunna prata i telefonen.
Har du någon skarvsladd från modemet och telefonjacket? Modemet ska helst sitta direkt i första uttaget och så bör man inte ha så många fler saker anslutna (telefonsvarare, fax). Om du bor i en lägenhet kan Telia ha varit så fula att du får dela telefonledning med grannen (bärfrekvenslåda). Det märks ju inte när man pratar, men modemen gillar det inte och det gör att det går långsammare och kopplar från.
Om det var länge sen telefonledningarna drogs in i bostaden kan de ju ha börjat bli lite småslitna. Modem är generellt sätt känsliga för störningar och de flesta modem som följer med datorer är ännu känsligare.