Citat: IDG Tyckte du att övergången från 98 (ME hoppade du förhoppningsvis över) till XP gick smärtfritt? Låter mer som frustration över att inte allt fungerar som i XP. Prova att använda det i några månader, som alla förändringar så kräver det lite vana... Visst, jag tycker inte om alla förändringar, men mycket fungerar väldigt bra och Vista är i många fall mer förlåtande än XP på dåligt skrivna program som i XP kräver admin-rättigheter. Win 98 se har jag iofs goda minnen av, och jag är inte särskilt ensam på den punkten :) Det är många som håller med i den diskussionen. Jag kollade på sista eventet när jag träffade runt 450 utvecklare hur många som körde xp kontra vista och handuppräckningen sa att över 70% kör kvar på xp. <b>Jag har ett 10-tal kollegor som kör Windows 7 på sina datorer och är grymt nöjda med denna version.</b> Kan inte låta bli att undra igen. > Vad är det för applikationer som behöver 64 bit. Alla som körs under 32 bit processor. > Alla som körs under 32 bit processor. <b>Vad är det för applikationer som behöver 64 bit. Kommer flera och flera program som har stöd för 64 bitars och det mesta är ju multimedia som videoredigering och bildredigering, i vissa fall även ljudredigering. Jag är nog lite benägen att säga allt som har med multimedia att göra, kort och gott. (Dvs. även avkodning av musik och film, framför allt film. I nuläget kräver det ganska mycket av en dator för att titta på en film i full-hd.) Databaser har nog också en del att vinna, och hela datorsystem för att man kan använda mer minne, utan specialhack Jag har hört mycket gott och mycket ont om vista. Jag kör vista sedan ungefär ett år, jag har inget att klaga på direkt, mer än att jag vet att jag nog installerat några saker för mycket (skrot som integrerar sig lite överallt dvs.) Fast datorn tuffar på bra ändå :) Upplever datorn som trevligare att ha att göra med än med XP på samma dator. Ska tillägga att jag inte installerade något förrens SP1 hade kommit. Vista 64 bit i min maskin och samma i bärbara datorn på jobbetVista
<b>Windows Vista valt till tidernas största fiasko</b>
Ja sanna mina ord som KrösaMaja skulle ha sagt.
Det insåg jag redan när den lanserades. En parantes Vi kunde varit utan.
Så mycket djä... strul jag upplevt när jag hjälpt vänner bekanta att få ordning på
sina nyinköpta datorer och försökt migrera sin gamla kära XP prog.Sv: Vista
Var det bara lovord över XP innan SP2 kom?
Dom som klagar mest verkar faktiskt vara dom som har använt det minst. Visst har jag själv råkat ut för ett eller annat problem, men ända sen jag gick över till Vista sommaren 2007 så har jag aldrig ångrat mig.
Många klagar också på att UAC ständigt kommer fram i Vista. Ingen av dom verkar ha använt det hyllade Ubuntu, för där kan man verkligen klaga på ett omständigt system (då syftar jag på det som motsvarar UAC).
Edit: Bara för att tydliggöra, det är inte IDG som har valt Vista till tiderna fiasko, utan tävlingen Fiasco Awards (http://www.fiascoawards.com/). Ärligt talat ser jag inte att dom har gjort det heller, utan "bara" årets fiasko.
/ThomasSv: Vista
Ska vi prata dåliga Windows-versioner så är jag övertygad om att ME är den klart sämsta!! Tacka vet jag Win95 OSR2, sedan gick det bara utför i Win9x-generationen :)
/JohanSv:Vista
Sv: Vista
Jag har ett 10-tal kollegor som kör Windows 7 på sina datorer och är grymt nöjda med denna version. Bara att hoppas att den skarpa versionen släpptes igår men enligt vad jag läst är det Januari 2010 som gäller än så länge.
http://www.infoworld.com/article/08/06/24/Microsoft_VP_confirms_Windows_7_ship_date_January_2010_1.htmlSv:Vista
Att Windows 7 är bra är väl samtidigt lite av en myt. Visst, det är bra, men inte mycket i Windows 7 som är bättre på dom punkter som folk klagar över i Vista.
Uppgraderingen från XP till Windows 7 kommer säkert att vara lika besvärlig (med den skillnaden att dom flesta tillverkare faktiskt har fixat fungerande drivrutiner nu eftersom Vistas drivrutiner bör fungera utmärkt i Windows 7).
Uppgraderingen från Vista till Windows 7 kommer självklart att gå bra eftersom det i grunden är samma OS och den jobbiga uppgraderingen skedde redan när man bytte till Vista.
Som ett exempel så kan jag nämna att en jag känner har kört Vista ungefär lika länge som jag och han har varit väldigt nöjd med det och inte klagat på att något skulle vara sämre än i XP.
För nån månad sen så läste han en artikel på IDG som handlade om Vista, Windows 7 och Microsoft (kommer inte ihåg exakt vad) och undrade om han skulle få en gratis uppgradering till Windows 7 "eftersom Vista var så dåligt". Detta trots att han själv inte hade klagat på Vista en enda gång.
Media och rykten påverkar tyvärr allt för mycket ibland.
Vad är det för applikationer som behöver 64 bit.
Med en given processor får jag en snabbare effektivare dator med XP än jag får med Vista/Win7
Det enda Vi normalanvändare får är att datorn blir slöare och mer minnesåtgång.Sv:Vista
Vad för applikationer använder du som behöver 32 bitar?Sv: Vista
Varför skall jag skyffla runt 64 bitar för att skriva bokstaven "A"
Det är illa nog att behöva använda 32 när det räcker med 16 (Unikod)Sv:Vista
Varför är de inte skrivna för 16-bitar istället?
> Varför skall jag skyffla runt 64 bitar för att skriva bokstaven "A"
Det måste du inte. Men du kan skyffla två bokstäver på samma tid som enSv:Vista
Med en given processor får jag en snabbare effektivare dator med XP än jag får med Vista/Win7</b>
Vet inte om du syftade på det eller om jag bara tolkade det så, men XP och Vista/Win7 är inte 32- respektive 64-bit. Alla 3 finns i både 32- och 64-bit.
Hur nödvändigt det är med 64-bit vet jag inte, men ser inte mycket negativt med det heller, så jag hoppas att MS bestämmer sig för att släppa Win7 i enbart 64-bit så att övergången verkligen sker.
Sv:Vista
Sv: Vista
Har till exempel en arbetskollega som hade otroligt många problem med vista, kunda inte redigera hostsfilen, 30 min att starta upp, allmänt långsam, irriterande popups (annat än uac).
Mina föräldrar hade liknande problem. Långsam, irriterande popups, program som inte fungerar (microsofts egen MSN messenger t.ex.). Som min kollega brukar säga: "Microsoft är inte kompatibelt med sig själv".
Har också hört många bra upplevelser från andra källor.
Kan det vara så att dom gjorde en skitversion och en bra version? Hör aldrig någonting mitt emellan, antingen älskar man det eller hatar det. Personligen väntar jag på windows 7an.
De windows OS jag fastnat för under åren har varit 98,2000,2003 server (modifierad till workstation, fungerade utmärkt), XP.
Jag var länge tveksam till XP eftersom jag hörde mycket dåligt om det när det var nytt (som med Vista nu) men när jag väl började använda det gillade jag det.
Var på en presentation av windows 7 igår (premiärvisning i norden sa någon, vet inte om det stämmer) och jag måste säga att det verkar lovande, speciellt den nya "taskbaren".Sv:Vista
(UAC har jag bara goda erfarenheter av, för övrigt.)
Annars har jag gillat Win XP, Win2k3, Win 98 se samt win 95 osr1 (eller vad den nu hette.) Win2k3, modifierad till desktop, gillade jag nog bättre än XP egentligen, sånär som på att directx buggade på just win2k3. Annars var det rätt trevligt att rdp:a till sig själv för att logga in som admin ;)Sv: Vista
Snabbt.
Startar otroligt snabbt
Dessutom stänger otroligt snabbt. speciellt bra när man har bråttom till ett möte och vill stänga ner före man rycker bärbara datorn ur vaggan.
Det stabilaste os jag någonsin haft.
(dos 3, 6.x, Win3.0, MAC, Win3.11, Win95, Win98, Win2000, LINUX någotxx, WinXP, nu Vista)
OK kräver minst 2Gb för att funka bra.
Lull lull säkert kul men stabiliteten viktigast.
Bäst hittills
Varför klaga?
Vista äger
mvh Roland