Hejsan! Är kanske och trampar i djup vatten, men rätta mig gärna om jag har fel. Rätt Ok.. Är det också inte så att tex i en 100 Mbps Hubb så delar alla portar på 100 Mbps medans i en 100 Mbps Switch så får varje port 100 Mbps?? Nja.. Alla portar har tillgång till 100 Mbit men det går ju aldrig överföra mer än den hastigheten till en och samma port port. Så om en server sitter på ena porten och du har två klienter kommer klienterna naturligtvis aldrig att samtidigt kunna få 100Mbit/sSkillnader.......
Jag undrar om någon kan förklara vad det är för skillnad mellan en Hubb och en Switch Hubb samt vad det är för skillnad på en Switch Hubb och en Switch.
/TomasSv: Skillnader.......
Hubb är ett samlingsnamn för Switchar och repeatrar, en repeater är som kan gissas av namnet något som repeterar allt den hör i en port till de andra portarna. En switch skapar en egen databas över vilka som är anslutna till respektive port, om ett inkommande paket är adresserat till en viss ip-adress som switchen känner till så skickas det endast vidare i den porten. Är det ett broadcast eller ett paket till okänd adress skickas det vidare som i en repeater, dvs till alla andra portar.
/CurtaSv: Skillnader.......
Fast Repeater används normalt som "Signalförlängare" och har oftast bara ett uttag in och ett ut.
Hubb är väl idag det vanliga namnet för det du beskriver som Repeater.
Switched Hubb kan innebära att Hubben klarar av olika hastigheter på olika portar. Dvs du kan blanda 10 / 100 mbit.
Switch är som sagt ett sätt att dela av signalen så att den inte går till alla portar utan bara till den porten som paketet är avsett för. Det är dock Mac addressen som är nyckeln för var paketet tar vägen. Normalt är en switch protokoll oberoende. Det finns även layer 3 switchar som är det du beskriver. Det vill säga switchar som routar paket på protokollnivå. Tex IP.
Fördelen med en switch är att om du har hög belastning i ett nät så slipper du kollisioner beroende på att två datorer råkar prata samtidigt. Den störta nackdelen med ethernet. När en kollision inträffar tar alla nätverkskort en slumpmässigt lång timeout innan dom börjar snacka igen.
Det finns också sk Gruppswitchar dvs tex 16 portar fördelade på 4 grupper där paket routas mellan grupperna men inom varje grupp fungerar som en hubb.
I vilket fall som helst är Token Ring bäst. Försök gärna övertyga mej om nåt annat..
Mvh
RickardSv: Skillnader.......
Har för mig att jag jag har hört det nånstans, men det kanske är helt galet!
/Erik Sv: Skillnader.......
Däremot kan alltså 4 maskiner prata två och två med 100Mbit/s mellan varandra i en switch.
Sen finns det naturligtvis begränsningar för vilken kapacitet en switch har totalt. Det optimala vore ju om en 24portars switch hade ett bakplan som klarade 24 * 100Mbit men det är sällan så utom i riktigt dyra system.
Mvh
Rickard