Har (även) en gammal pentium 166 MHz med ASUS moderkort. Jag är väldigt osäker, men eftersom du inte fått något svar är det väl lika bra att jag säger vad jag tror :) Det finns även en gräns på 8GB i vissa BIOS, kolla på ASUS hemsida ang. ditt moderkort för att vara säker. Har kollat men hittar inget på deras hemsida om detta. Verkar som de tagit bort eller aldrig haft något om detta eftersom moderkortet kommer ifrån 1996. Hej Moderkortet är av typ ASUS P/I P55TVP4 Ett alternativ som du nog inte gillar är att köpa fler hårddiskar istället. i manualen så ser jag ingenting iaf, men jag har svårt att koncentrera mej när jag läser på skärmen: http://www.isty-info.uvsq.fr/~gros/p55tvp4-233.pdf Jag tror att du kan ha en 20gb ialla fall. Vart begränsningen på ditt moderkort ligger har jag inte den blekaste om, men det finns i vilket fall som sätt att kringgå dessa begränsningar. Tackar återigen för tippsen. Det har med Filsystemet att göra kör du Fat 16 så kan du inte ha större än 2GB partioner. Kan det ha varit fdisk (Vill du aktivera stort diskstöd)?? Alltså Fat 32! Ja, det är sant att FAT16 har en sådan begränsning, även om jag inte är helt hundra på exakt vid vilken storlek den ligger. Men sedan är det det rent hårdvarumässiga som vi diskuterat här, att moderkortet inte klarar hur stort som helst. Finns flera olika nivåer för olika modeller. Tror det är typ 2, 4, 6 och 8 med någon decimal lite här o var så att säga. En burk hemma har 2-komma-nånting, en annan har 8-komma-nånting, och där har jag löst det med Western Digital respektive Seagates program som kringgår begränsningarna. Räddningen för alla oss som klamrar oss fast vid "gamla" burkar. :-) Blir det liknande problem eller vad händer om jag stoppar in ett scsi-kort i datorn och ansluter scsi-disk till den ? Har aldrig hållit på nåt med SCSI, så jag har ingen koll alls på det. Men jag tror inte att det är samma begränsning där. Om det är det så ska samma eller motsvarande program fungera där med. Läste lite som hastigast om Seagates DiscWizard för att luska ut hur det låg till, men det framgick inte tyckte jag. Det enda jag kom fram till var att den klarar både ATA och SCSI, dock inte RAID. Tänkte fylla på med lite information ifrån en gammal tidning. Tackar för ett detaljerat svar.Begränsning av HD
Fråga: Hur tar jag reda på hur stor hårddsik jag kan använda till datorn.
Har för mig jag hört något om begränsningar för "burkar" från den tiden.
Nu sitter en 2,5 Gb disk men vill uppgradera till ca 20-30 Gb går det ?
Blir det någon skillnad i att använda kort+hd med scsi ?
/RolandSv: Begränsning av HD
Det jag har för mig är att den enda begränsningen (förutom fysisk platsbrist) som finns beror på vilket filsystem du använder. Har du ett gammalt FAT16-system så ligger max på runt 2.5 Gigabyte (tror jag). För att klara större skall du skaffa ett FAT32 eller ett sånt som finns i NT (kommer inte ihåg vad det heter), genom att skaffa NT.
Fy faaaan vad jobbigt det är att skriva när man är bakis. :S
/Niklas JanssonSv: Begränsning av HD
Sv: Begränsning av HD
Någon mer som provat och haft problem eller lyckats ?Sv: Begränsning av HD
Helt spontant , har svårt att tro att ett moderkort från 1996
kan klara det du är ute efter.
tror som vanligt utan täckning
SvenSv: Begränsning av HD
Baby AT, 3x DIMM, 4x PCI, 2x ISA
Processor Pentium 166 MHz
OS Win98
Hittar ingenting på deras hemsida om liknande.
Vore tacksam för andras erfarenheter om detta.
Planerar att använda datorn som central server (hemma) men behöver då större disk för lagring av information.
Eller några år äldre grejer.
/Niklas JanssonSv: Begränsning av HD
måste säga att det är värdelöst att helt ta bort info om gamla moderkort från sin hemsida..
infon på http://217.96.197.142/ftp/asus/m_boards/index.txt innehåller ju inget om att dom skulle ha tillfört stöd för större diskar, så det är möjligt att det redan klarar av det.. men den gränsen låg väl på nått typ 2 gig eller nått? kan du inte plugga in nån större disk på den o prova?
(lite mer länkar:
http://www.techadvice.com/tech/H/HardDrives.htm
http://www.firmware.com/support/bios/over4gb.htm
jag vet som sagt inte så mycke om sånt här :)Sv: Begränsning av HD
jag har en gammal dator som står någonstans det är en 133mhz och jag tror jag har 10gb på den...
//DanneSv: Begränsning av HD
Western Digital har ett program som kallas EZ bios som fixar det. Tror att de gjort en uppdatering av den programvaran så den bytt namn, men du kommer hitta den om du söker på deras sidor. Seagate har en annan version som gör samma sak, som heter typ Disk Wizard eller nåt liknande. Åter: kolla hårddisktillverkarens hemsida så tror jag att du kommer hitta det du söker.
Det dessa program gör är att de lägger sig i bootsektorn för disken och kör en egen "bios" som gör att datorn klarar att läsa större än moderkortet tillåter. Vidare finns det en del andra finesser i de olika programmen som kan vara kul, men de kommer ju som bonus om man så önskar.
Vad det gäller vilket filsystemsformat du ska köra så rekommenderar jag ju FAT32 för Win9x/ME och NTFS för NT/2k/XP. För det senare kan det dock vara ett bra alternativ att lägga en mindre primär partition med FAT16 för ditt OS och resten som en NTFS-partition för att lättare kunna felsöka och så om något skulle gå på tok. NTFS går nämligen inte att läsa i DOS ...
Hoppas du blev något klokare av detta och att det löser sig för dig och dina hårddiskar.
Må väl.
/EESv: Begränsning av HD
När du nämner det så kommer jag ihåg att för den 2,5 Gb disk som nu sitter i datorn fick man installera ett program först för att disken helt skulle kunna användas.
Idag sitter en Segate Medalist 2,5 Gb och hade utan programet bara gått att använda 2 Gb på (tror jag det var) utan programmet som följde med på en diskett.
Därför borde nog liknande gå att fixa med större diskar. Skall kolla deras hemsidor.
Sv: Begränsning av HD
Må väl.
Tar scsi-kortet upp problemhanteringen med stora diskar som ej moderkortet klarar ?
Scsi-kort av 2001-års modell
Storleksbegränsningar
Partitionstabellen beskriver en partitions placering i två olika format, både i form av en ren geometrisk angivelse av cylinder, huvud och sektor (kallat CHS) och som en absolut angivelse, räknat i antalet sektorer från MBR.
Den geometriska modellen är oftast helt falsk, eftersom det bara gäller att rapportera siffror som faller inom godkända ramar. En modern hårddisk har exempelvis kanske två eller fyra huvuden men rapporterar 15 eller 16 huvuden till BIOS, som i sin tur kanske ger besked om 255 huvuden till DOS eller Windows.
Gräns / Orsak
528 MB
Detta var den första gräns man stötte på. Den har att göra med att IDE och INT13 tillsammans sätter stopp vid 1024 cylindrar, 16 huvuden och 63 sektorer, vilet ger 528 482 304 byte. Detta är egentligen 504 MB, och detta är vad DOS/windows meddelar, medan hårddisktillverkarena har en annan metod att definiera storlek. Man räknar helt enkelt decimalt, och då blir det istället 528. Gränsen gäller normalt BIOS daterade före juli 1994.
Flera metoder att gå runt problemet uppfanns, bland annat så kallade Disk Managers, program som startas i MBR och går förbi BIOS, direkt på hårdvaran. En annan var att ändra BIOS, så att den ovannämda modellen med falska uppgifter användes, vilken ändå bara tillåter maximala 8,4 GB.
2048 MB
Denna begränsning gäller partitionsstorlek vid användning av filsystemet FAT16 i DOS. Den beror på att maximalt antal tillåtna kluster är 65 536, med en storlek på 32 kilobyte. Större hårddiskar kan dock användas genom partitionering. Problemet överkoms med tillkomsten av FAT32.
2,1 GB
Vissa äldre BIOS (dock efter juli 1994) allokerade bara 12 bitar till lagringen av antal cylindrar. Detta sätter gränsen vid 2 113 413 120 bytes (4095*16*63*512), dvs 2,1 GB enligt tillverkarnas sätt att räkna.
3,2 GB
Denna gräns gäller BIOS-versioner 4,03 ch 4,04 från Phoenix, där en bugg fick systemet att låsa sig för hårddiskar med kapacitet över 3277 MB.
4,2 GB
En form av översättning i BIOS kallades ECHS (Extended CHS) eller ibland "Large disk support". Den bygger på metoden att upprepat dubblera antalet huvuden och halvera cylinderantalet tills cylinderantalet understiger 1024. Denna falska uppgift skickas sedan till DOS. Eftersom DOS (eller Windows) inte kan hantera mer än 255 huvuden, hamnar gränsen vid 8192*16*63*512 = 4 227 858 432 byte (falska värden 1024*128*63*512).
4,2 GB är också en gräns för partitionsstorlek med Windows NT, när filsystemet FAT16 används med 64 kilobytekluster.
7,9 GB
En något smartare variant var att låta BIOS först justera antalet huvuden till 15. Detta ger med samma metod möjlighet att rapportera 240 falska huvuden, vilket ger 10247*240*63*512 = 7 927 234 560 byte. Metoden kallas "Revised ECHS".
8,4 GB
Denna har inte med operativsystemet att göra, utan sätts av BIOS så kallade INT13-gränssnitt, som tillåter maximala 1024 cylindrar, 256 huvuden och 63 sektorer. 1024*256*63*512 = 8 455 716 864, alltså 8,4 GB.
Lösningen kallas Extended INT13, som medger användning av större hårddiskar. DOS version 6,22 eller tidigare saknar stöd för denna standard, och kan alltså inte hantera dessa, liksom inte heller Windows NT 3,5. Stödet finns dock från och med Windows 95 (DOS 7,0).
32 GB
BIOS från Award daterade före juni 1999 klarade inte att hantera hårddiskar större än 32 GB.
Denna gräns gäller även för Windows 95, där hårddiskgränsen också ligger vid 32 GB, medan detta inte är något problem för Windows 98, eller NT4 med SP4.
137 GB
ATA-specifikationen för IDE-hårddiskar tillåter maximalt 65 536 cylindrar, 16 huvuden och 255 sektorer, vilket kommer att göra 137 GB till nästa problem. Dock är det förhoppningsvis några år kvar tills dess.
PC+ NR 3 2000Sv: Begränsning av HD
Det visar de problem jag misstänkte.
/Roland