Jag har upptäckt ett suspekt fenomen hemma hos mig. Jag har två Win98-maskiner som delar på ADSL via den inbyggda internetanslutningsdelningen i Windows. På den ena datorn har jag fildelning aktiverat och några kataloger utdelade. Det suspekta är att när jag använder TCP/IP för fildelningen får jag otroligt mycket kollisioner på nätverket men när jag kör NetBEUI i stället försvinner dessa nästan helt. Varför är det så stor skillnad på TCP/IP och NetBEUI? När man bara kör två maskiner ska man ju knappt få några kollisioner alls, oavsett protokoll. Jag vet att det finns någon bugg i TCP/IP-protokollet i Windows98 men jag har för mig att det gällde något annat... Hej Det som behövs är ett extra nätverkskort i den dator som är kopplad till ADSL. Hur har du det kopplat nu? Det spelar ingen roll förresten, jag kan förklara hur jag har det. :-) Förresten. Det kan hända att det finns program som man kan använda för att dela ADSL utan att ha två nätverkskort i Dator 1. Då kan man ju spara in kostnaden för detta. Jag har testat att använda Windows anslutningsdelning och koppla båda mina datorer direkt mot ADSL men då kolliderar Telias DHCP-server med den i Windows och då stängs delningen av. Man måste i så fall alltså ha en programvara för delning som inte har inbyggd DHCP... Förresten igen! :-) Hej Version två av win95 heter OSR2. win 98 heter det Second Edition. Andra utgåvan. Programmet som fixar utdelningen är inkluderat i Windows 98 Second edition (Andreas har rätt!). Det heter bara "Internetanslutningsdelning". Om du vill använda just den måste du installera den nyare Windowsversionen. Annars kanske någon har tips om något annat program som gör samma sak? Svar på Andreas inlägg: Ja, att köra dubbla nätverkskort i en burk är verkligen att rekommendera för säkerhetens skull (och förmodligen för enkelhetens skull). Jag tänkte mer ur ekonomisk synvinkel men som du skrev, priset är ju inte högt alls...TCP/IP vs. NetBEUI
/ DavidSv: TCP/IP vs. NetBEUI
>Jag har två Win98-maskiner som delar på ADSL via den inbyggda
> internetanslutningsdelningen i Windows.
Det var mycket intressant jag har exakt samma konfiguration
Hur gör du för att dela på ADSL
"via den inbyggda internetanslutningsdelningen ?"
undrar
Sven
Kör just nu NetBEUI mellan datorerna,men är väldigt sugen på
att kunna dela ADSL mellan de båda.
DSSv: TCP/IP vs. NetBEUI
Som sagt, ADSL-modemet är kopplat till det ena nätverkskortet på "Dator 1". På det andra nätverkskortet kopplar man in den andra datorn med en korsad kabel eller en hub om man vill koppla in flera datorer. (Det går nog att koppla in i princip hur många som helst).
Om nu min teori om NetBEUI stämmer bör man ha protokoll som följer:
Dator 1: TCP/IP på båda korten, konfigurerat för att ända IP osv automatiskt. Alltså man behöver inte skriva in någon IP-adress (om man har Telia iaf). NetBEUI bör finnas på kortet som ligger på det interna nätet för att kunna köra fildelning på det.
Dator 2: TCP/IP och NetBEUI installerat. Även här med automatiska inställningar.
I dator 1 (för win 98) Kontrollpanelen:Lägg till/Ta bort program:Installationsprogram för windows:Internetverktyg, kryssa i Internetanslutningsdelning.
Windows frågar sedan vilket nätverkskort som ska vara ut mot internet, här måste man välja rätt annars funkar det inte. Det underlättar att ha två olika typer av nätverkskort i dator 1 så att man enkelt kan skilja på dem vid detta steg. Förslagsvis ett 10Mbit mot ADSL och ett 100Mbit mot LANet. Skapa ingen konfigurationsdiskett när du får frågan. Den är helt onödig...
För att NetBEUI ska användas vid fildelning kan det hända att man måste gå in i Kontrollpanelen:Nätverk:NetBEUI:Avancerat och kryssa i "Använd detta protokoll som standardprotokoll".
Om du undrar något är det bara att maila!
Lycka till!
Personligen tycker jag att det är bra med Windows lösning eftersom man då kan använda Dator 1 som en någorlunda säker brandvägg (förutsatt att man har programvara för det i den). Jag har bara utdelade filer på Dator 2 som mha Dator 1 är lite mer säkrad mot intrång.
Otroligt virrigt... :-)
Internetanslutningsdelningen finns bara i Windows 98 OSR2 eller nyare. Alltså inte i första Windows 98...
Tack för ditt utredande svar purjo.Nu skall jag fixa till det.
Har nog den gamla Win98 vad heter programmet som fixar
Internet delningen ?
mvh
SvenSv: TCP/IP vs. NetBEUI
Desutom blir det väl säkrare att låta en dator vara gateway/router eller vad det nu är. Då får man ju ett privat nätverk. Om man bara kör vanlig utdelning av mappar. Kan väl annars vem som helst komma åt dem om man har dem utdelade mot ADSL modemet?
Ett 100/10mbit nätverkskort kostar ju bara 150kr.
Kör själv med två nätverkskort i en burk. Funkar oerhört smidigt. Skall låta min server ta över rollen sedan. Eftersom den ska vara på dyngnet runt. Kan man surfa utan att behöva sätta på den andra datorn.Sv: TCP/IP vs. NetBEUI
Om man vill ha det ännu enklare är en liten bredbandsrouter att föredra men då är man ju uppe i 1500 eller så.
Själv skulle jag vilja ha en burk stående för internetanslutning och vissa serverapplikationer men tyvärr har jag ingen. Gaah! :-(
Det finns förresten en stor fördel med att ha ADSL-modemet inkopplat på en av de datorer man jobbar på. Det är att man kan använda sin publika IP-adress om man skulle behöva den. Dvs, helt utan brandvägg och liknande. Om man vill spela spel eller tillfälligt sätta upp FTP eller så. Har man modemet på en annan maskin hamnar man ju alltid innanför en brandvägg/gateway...
/ David