Någon som kan tala om vad som krävs för att köra en server hemma? Det är inte tal om någon server för nedladdning av filer utan för att köra en egen websida på. Sidan räknar jag ha en trafik på mellan 600-700 besök om dagen vid högtrafik och kommer att köras med databaser för medlemskap, forum mm (script: ASP eller PHP). Med tanke på att du har kasst me resurser.... vad det låter som iallafall =).... så är det ju bara att samla ihop så mycket datorkraft du kan komma åt o sen köra så "lätt" OS som möjligt(för datorn då..) om du inte vill köra linux så fungerar ju alltid en Windows NT 4 Server stabilt. ett annat alternativ är ju rabatten på ballou som man får som bonusmedlem. då står visserligen inte servern hemma men väldigt enkelt och ganska billigt blir det ju... för att köra en site krävs det ju en burk för ett antal tusenlappar (18 000 + server os + moms), dns server (2 st en primary och en secondary), du behöver oxå en fast lina på runt 512 kbit och den går lös på runt 3 - 4 000 + moms i månaden. en firewall kostar en slant, du måste kunna administrera dessa maskiner själv, hårdvara går sönder förr eller senare. Det är inte billigt att köra webhotell. >för att köra en site krävs det ju en burk för ett antal tusenlappar (18 000 + server os + moms) Inte en SÅ snabb dator... kanske 2-400 MHz, 32-64 MB MINIMUM + ett stabilt OS (t.ex Linux, Windows 2000) och nån webbserver (t.ex apache eller iis)Server hemma! Vad krävs?
Så vad krävs? Uppkopplingshastighet? Datorsystem (CPU, minne, OP mm)? Någon annat?
Nu vill jag inte höra att jag ska köpa en server för X antal 1000 kronor, för det har jag inte råd med (4 ungar, över 6000kr i hyra och jobbar inom vården (= usel lön) *suck*), så kom med de bästa alternativ ni kan :-)
Kanske någon vet någon site ni kan rekomendera där det finns info om detta?
/TotteSv: Server hemma! Vad krävs?
//MartinSv: Server hemma! Vad krävs?
/ DavidSv: Server hemma! Vad krävs?
Med dessa fakta så är det billigaste sättet att skaffa ett webhotell som kostar rnt 1 000 inkl moms om året ... och uppåt förståss.
cya,
PatrikBSv: Server hemma! Vad krävs?
Detta beror ju helt på kraven, så som jag tolkar frågan handlar det om en hobbysite, och då är ju inte kraven så höga, det kanske inte gör allt för mycket om manskinen skulle stanna någon gång då och då. En vanlig standard-PC från 200 MHz och uppåt med lite minne duger säkert alldeles utmärkt om det inte är allt för databasintensiva tillämpningar... När det gäller OS så finns det ju gratisalternativ (Linux m.fl.)
>dns server (2 st en primary och en secondary)
Man behöver inte hosta dns:en själv...
>du behöver oxå en fast lina på runt 512 kbit och den går lös på runt 3 - 4 000 + moms i månaden
Samma sak här, beror ju helt på kraven, men en "vanlig" bredbandsuppkoppling duger säkert i detta fallet.
>en firewall kostar en slant
I Linux-värden finns det riktigt bra gratisalternativ...
Har du alltså en gammal dator och en bredbandsuppkoppling kan du utan några pengar fixa en server med Apache, PHP och MySQL som duger alldeles utmärkt som "hobby-server".
/JohanSv: Server hemma! Vad krävs?
Uppkopplingen borde ligga på minst 512 kbit (adsl)