Hej är det någon som kan tipsa mig hur jag skall få datorn att vara lite tystare, nu låter den som ett tröskverk.Har en AMD-processor 1300 Athlon i burken. själv har jag fått tag i en gammal ljudhuv till min ena dator. ganksa tyst blir den men också ganska stor. i min andra dator har jag sett till att bara ha en hårddisk, ljudnivån sjönk då avsevärt. detta kan ju vara svårt om man verkligen behöver sin andra-disk. i mitt fall satte jag den som extradisk i datorn med ljudhuv i stället. Owe, jag har köpt ett tyst nätagg och en tyst cpufläkt till min amd xp 1700+ Tack allihop för tipsen, skall börja jobba med detsamma så "tröskverket" tystnar. Om du vill få nätdelen att tystnalite så kan du göra så här: blir den inte för varm då? Köp en Decibel Dator från Captech. Tror det är marknadens tystaste dator. Nackdelen är att man råkar stänga av den för att man inte tror den är på. ;O) Nejdå! det e lungt!,,,,,,..... Måste bara säga att jag är lite skeptisk till att minska luftflödet i burken, särskilt som det är en AMD (som ju ofta är känsliga för just värmen enligt min erfarenhet).Brummande dator
Sv: Brummande dator
ett annat alternativ kan vara att byta nätdel i datorn, dessa kan ju ibland låta enormt mycket.
att ställa datorn så att du inte får något direktljud från den funkar också. jag har min dator i en hurts utan baksida så att den får tillräcklig kylning. ljudet som kommer ut på baksidan måste först studsa i väggen vilket tar bort en del av det "jobbiga" susandet. annars finns det ju alltid olika skumgummilösningar med där kan jag inte komma med några tips...
/ DavidSv: Brummande dator
- Byt nätaggregat.
- Byt fläkt(ar).
- Ljudisolera lådan genom att klä väggarna med absorberande material.
- Ställ datorlådan i en yttre låda med god ventilationsförmåga.
Mvh
XL-DennisSv: Brummande dator
har även beställt ljuddämpande matrial som jag ska klä insidan av datorn med.
nu låter min dator under 30db. Ska få ner den till runt 20 =)
www.gtek.net <--- där har du massa sånna grejor.Sv: Brummande dator
Trevlig helg!!
/OweSv: Brummande dator
1. öppna nätagget
2. leta upp röd och svart kabel till fläkten inne i nätagget.....
3. klipp av den svarta sladden
4. hitta en ANNAN röd sladd(+5v) och koppla in på den svarta sladden till fläkten.
5. sätt ihop skiten igen... :)
nu går fläkten på 7v istället för 12v .... den snurrar saktare o ger ifrån sig MASSOR med mindre oljud ;)
//MartinSv: Brummande dator
verkar lite konstigt att koppla röd mot svart?
/ DavidSv: Brummande dator
Sv: Brummande dator
Den röda från fläkten är +12v och den svarta är gnd.... den röda från nätdelen är +5v .... skillnaden mellan 12 o 5 v är ju 7 volt ;)... alltså får fläkten bara lite långsammare, därmed låter den mindre :).... funkar fin fint :) lycka till!!!
//MartibSv: Brummande dator
Om man vill minska fläktljudet så finns det dels tystare system att köpa på marknaden, och dels kan man sätta in en potetiometer som reglerar fläktens varv till en nivå där man fortfarande inte riskerar överhettning. Kolla noga med något temperaturövervakningsprogram både vid vila och belastning för att se att du ligger inom acceptabla nivåer.
Annars är nog en ljudlåda det bästa alternativet, kombinerat med flera fläktar som är mer korrekt riktade för att transportera bort värme mest effektivt med minst ljud.
Lycka till.
/EE