Hajj!!! jag har aldrig provat men jag tvivlar på att det går. mac är nog alldeles för standardiserad för att ha funktioner för överklockning inbyggt. kanske kan man löda loss och byta ut någon oscillator någonstans på moderkortet men det verkar illa farligt. förresten, vad är det för fel på 75MHz? se till att inte byta till något nytt system bara! :-) jag körde min 50MHz quadra 900 ganska länge. funkade bra ända tills jag försökte köra browsers med versionsnummer över 3... hehe kör MacOS 8.1 o installerade IE 5.1 igår hehe ;).... seeeeeegt ... umz.. men men .,... tror inte heller det är så lätt att fixxa ... men de kan ju kanske gå med en occilosator ja.... så man fixxade det förr i tiden ;).... För att få den mindre seg rekomenderas i första hand mera internminne... Kan inte performorna köra MacOS 7.5 eller så? Det funkade tom ok på min Quadra... Minne är definitivt något att satsa på. Jag hade 64Mb i min. Den var så pass gammal (32 pins) så att jag enkelt fick tag i 64Mb alldeles gratis! det går säkert att köra en tidigare ver av OS:et.... men den ska ju kunna användas till något oxo ;)..... ska trycka i 64Mb imorgon hoppas den blir lite kvickare hehe ;).... men skulle fortfarande vilja untytja CPU:n lite till..... jaja får leta vidare iallafall då ;)..... Jag har pratat med en riktig Mac-freak och han sa att den kan var mycket svårt att överklocka den Mac. jag har inte kört OS 8 men OS 7.5 är definitivt användbart. förmodligen finns det nya funktioner i 8 som inte finns i 7.5 men bytet är nog inte som att byta till win 3.11! :-) hajj alla igen ;)överklocka en MaC??
har just kommit över en gammal mac... den e lite seeg o tänkte bara kolla här om någon vet om det ens är möjligt att överklocka en mac :)
Spec:
Prefroma (6200 tror jag det va...)
CPU: 75Mhz PPC
//MartinSv: överklocka en MaC??
/ DavidSv: överklocka en MaC??
Sv: överklocka en MaC??
Gaah! Jag saknar min Mac, den var så fin! Men ack så slö... :-(
men tack för visat intresse :)
Dom flesta Macar går att klocka men dom som är äldre han bli ett stort problemSv: överklocka en MaC??
har hittat va jag letade efter .... här e länken om någon är intresserad.... finns även info för överklockning av andra maccar :)
http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/pm52e1.html
//Martin