Hej Anna-Karin, Ni har inte testat att radera filerna manuellt? Det brukar kunna lösa de felsta konflikter... Hej Anna-Karin, Dennis: Från och med ME/2000 så ingår MDAC i opreativsystemet och ska av den anledningen inte raderas manuellt. A-K, HejTa bort felaktig MDAC
Jag har problem med XP pro och IIS5, jag tror att felet ligger i MDAC,
laddade ner ett verktyg från M$ som kontrollerade detta och det är en massa fel, enligt programmet ska det kunna avinstallera MDAC,
men gör man enligt hjälpen så fungerar det inte.
Så min fråga är, hur får jag bort den så att jag kan installera en fungerande MDAC?
Ominstallation ger samma fel som förut.
Börjar att ledsna på att inte kunna jobba längre än 15 min innan jag får starta om IIS och Interdev.
Anna-KarinSv: Ta bort felaktig MDAC
Jag har de senaste dagarna haft en hel del problem med MDAC.
Jag har version 2.1 t o m 2.7 och har varit i kontakt med
MS Support med problemet. Dock utan framgång :-(
Kommandot E:\Downloads\ADO\cc\ComCheck.exe /D/REMOVE/Q
gör ingen nytta....
Så här står det i hjälpfilen:
"Removes the current MDAC installation after listing .dll conflicts and identifying programs that reference a given .dll."
Den skapar förvisso en xls-lista över dll:erna men....
Ytterligare:
"In the Component Checker window, open the File menu and click Reconfigure MDAC components."
Kommandot "Reconfigure MDAC components" hittar jag inte ens...
Ska fortsätta ikväll och fördjupa mig i detta.
Mvh
XL-DennisSv: Ta bort felaktig MDAC
/JohanSv: Ta bort felaktig MDAC
Nope, det står att man bör undvika det, sen måste det ju gå att
avinstallera det på något sätt.
Jag har för tillfället ingen backup av min C partition så jag har ingen lust att testa något som kanske gör att jag blir tuvngen att blåsa burken.
Följande artikel i MS Knowledge Base ger god vägledning.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q307255
Avinstallera via Component Checker fungerar inte fr o m ME / Win2000
och framåt (MDAC är en del av operativsystemet) utan vi måste använda oss av dasetup.exe för att "roll back" till en tidigare version.
Detta löser inte mitt problem :-( men förhoppningsvis ditt problem :-)
Till Johan:
OK om det är på en testdator men inte, som i mitt fall, på en arbetsdator.
Generellt avråder jag alla från att göra manuell avinstallation.
Hör av dig om utfallet,
Mvh
Det kan hända att det är annorlunda med nyare OS, dessutom har jag aldrig haft något liknande problem på min egen dator så jag har inte haft anledning att testa där... Däremot har jag agerat "experthjälp" när våra kunder har haft problem och supporten inte har rett ut det. Nästan alla fel som inte har avhjälps med ominstallation av MDAC har försvunnit vid radering av alla filer som har något med dataaccessen att göra. Vi har säkert gjort detta på mellan 50-100 datorer utan att något problem har uppstått... Jag kan dock inte svara på om det har varit någon Win 2000 eller XP som vi har gjort detta på, och det har inte varit senaste versionen av MDAC-heller...
/JohanSv: Ta bort felaktig MDAC
Jag sitter på XP pro och jag varken vill eller har tid att testa om det funkar att radera manuellt.
Jag hittade en fix som skulle lösa problemet, men nu funkar inte Access motorn istället, så den får jag installera om.
Har inte kört så länge så att jag vet om den löste mitt problem, återkommer med länk om det är så.
>återkommer med länk om det är så.
Kan du inte göra det oavsett utfallet?
Mvh
På den här sidan fanns ett SP till MDAC och det var det som jag testade att installera.
http://microsoft.com/data/download.htm#26sp1info
Anna-Karin