Att bilden blir svartvit brukar oftast bero på två saker, antingen skickar datorn NTSC-signal (istället för PAL, vilket inte verkar vara fallet här) eller så sänder datorn S-Video istället för komposit eller tvärt om. Se efter som du har någon inställning mellan S-Video och komposit och testa att ställa om den, ibland kan man även ändra detta på TV:n. På min TV finns det 2 olika videokanaler, den ena tar emot S-Video och den andra komposit, testa att pilla lite med detta! Ett tillägg där är att vissa S-Videokablar verkar ge just bara svart-vitt. Vet att jag varit med om det, att med en kabel blir det svart-vitt, med en annan färg. jag har också datorbild till tv Litet förtydligande bara: Den vit/röd:a (eller svart/röd:a i vissa fall) är för audio (två RCA för stereoljud), medan komposit (oftast gul RCA) och s-video är för bild. min sladd ger inte färgbild. killen i elektronikaffären sa att det antagligen beror på att min tv är för gammal och att några av stiften i scartkontakten inte är kopplade för att ge färg. Kan ju vara så att TV'n är gammal, kan vara så att scartadaptern är felkopplad eller åtminstone inte fullkopplad ... Men i mitt fall då, där det inte är TV'n, inte adaptern, utan bara kabeln? När det hjälpte att byta till en kabel av annat fabrikat. jag fick pilla lite i min dators inställningar så fick jag färg, det är bara prova er fram, med mitt GeForece 3-kort det är nog så att min tv är för gammal. jag kan iaf inte välja komposit eller nåt annat på min bärbara.Datorbild till tv:n
Hej.
Har nu köpt ett DVD-kit för att få ut min bild i TV:n.
Hade tänkt att kolla på några filmer.
Men... det blir bara svart-vitt...
Bilden i övrigt är inte sämre än jag sett på andra ställen.
Vad gör jag för fel? Jag har ställt in PAL-B (Sverige) och satt "utsystem" till auto-select.
PS. Jag har ett Nvida TNT 2 64.Sv: Datorbild till tv:n
/JohanSv: Datorbild till tv:n
Komposit är säkrare, även om man tappar lite i kvalité.
/EESv: Datorbild till tv:n
det finns ett antal inställningar man kan göra på grafikkortet
via inställningarna på datorn
gå in under bildskärmsegenskaper och leta dig upp till
TV-Out inställningarna
där lär det finnas mellan 1 och 3 olika val, bland dem finns composit
testa att välja några andra.
sedan finns det ju PAL-B och PAL-G att välja mellan
jag brukar köra på PAL-G
om du har en sladd som du sätter en s-video sladd i
som sedan i sin tur sitter i scart-uttaget på tv
så _måste_ du ha både en
"vit/röd" sladd och s-video sladden
MvH StefanSv: Datorbild till tv:n
Är det någon annan som stött på att vissa s-videokablar inte ger färgbild?
Må väl.
/EESv: Datorbild till tv:n
ja nåt sånt.
/rSv: Datorbild till tv:n
Lite skumt är det ...
Rick, har du testat med annan kabel/adapter? Eller litade du på vad försäljaren sa bara?
/EE *nyfiken*Sv: Datorbild till tv:n
så har jag 3 st val att välja, Composit, och sedan 2 andra
vet ej vad ni har för kort dock..
men nåt liknande ska ni väll också haSv: Datorbild till tv:n
Hej.
Tack för responsen.
Jag har kollat lite också och alla jag pratat med säger ungefär som ni.
Troligtvis är det en dålig kabel eller en dålig TV...
Skall prova med min kompis kablar för att se om det kan vara kabeln.
Annars är det väl bäst att köpa RCA...Sv: Datorbild till tv:n
/r