Jag har en dator som jag har ett litet problem med. Chansar på att hårdisken har krashat. Kan ju formatera om den. Då markera den det skadade sektorerna och du kan använda övriga fortfarande hela sektorer. Men fins risk att skadan växer. Finns det någon "autodetect" i BIOS för disken? Kolla i så fall med att ställa in det. Om BIOS kan detecta disken kan det vara skadade sektorer, som "föregående talare" skrev. Om disken inte alls detectas är det illa. :-( Innan du köper ny disk, testa att formatera om. Kör sedan någon form av scandisk-variant, typ Norton disk doctor. Du kan då se hur mycket skadade sektorer det rör sig om. Finns det garanti kvar är det bara att begära en ny disk om den har skadade sektorer, sådana har en förmåga att bli fler efter hand! Om disken verkar ok efter omformatering föreslår jag att du kör NDD eller liknande med ett par dagars mellanrum för att se om det dyker upp något... Det kan ju också vara så att spelet som brorsan testade skrev sönder något i bootsectorn eller liknande, då bör disken bli helt återställd vid omformatering... Ok. Tack så mycket för svaren. som vanligt (!) rekommenderar jag Norton Utilities - nördens bäste vän! :-) Instämmer till fullo med föregående talare. Ok, tack så väldigt mycket. Fick lite mer hopp nu. för att disken detekteras i bios behöver ju INTE alls betyda att du kommer åt den.... elektroniken på hårddisken kan ju vara sabb o då spelar det absolut ingen roll vilket proggy du försökerr med..... och det där med felmeddelandet säger ju en del... datorn slänger ju inte upp det meddelandet utan anledning.... o ABSOLUT inte för att det e nån kass sektor på skivan av hårddisken... Lite-versioner har jag ingen aning om, men kanske går att få loss en demoversion? Annars kanske du har någon vän som har programmen hemma att låna ut? Sen har jag för all del för mig att NU inte är så dyrt ändå ... NU borde kosta ca 500:-, inte så mycket men det är ju en del om man går i skolan... Billigaste licensen för NU 6.0 (2000) är 295 kronor. Tror nog att det är värt det om man bara har pengarna. Tack så mycket än en gång. Ska kolla runt lite bland kompisarna.Håddiskfel - I/O
När man startar upp datorn så kommer det bara fram text som säger
"I/O disk-fel. Byt ut disk och starta om datorn"
Och det den syftar på är hårddisken.
Startar man från en startdiskett eller start-CD kommer man inte åt C:\ -("Disken kan inte läsas, tryck f för fortsätt, bla bla bla...")
Datorn är en IBM Aptiva lånedator.
Jag har öppnat den, men alla sladdar verkar sitta i.
Bakgrunden är detta:
Min bror skulle installera ett allt för resurskrävande spel till datorn. Han gjorde detta och datorn kraschade. Efter några omstarter struntade han i spelet och stängde av datorn.
När han sedan skulle starta upp datorn nästa dag började datorn i "Felsäkert läge". Efter detta startade han om datorn, och då kom meddelandet upp första gången.
Jag har kollat i BIOS-setupen, men om man försöker ändra hårddiskens inställningar så piper datorn bara till. Någon som känner igen problemet?
Något tips?Sv: Håddiskfel - I/O
Föreslår att du lämnar tillbaks datorn, för att få hårdisken utbytt om det finns garanti kvar. Eller köper en ny hårdisk.Sv: Håddiskfel - I/O
Lycka till!
/ DavidSv: Håddiskfel - I/O
Den detectar hårddisken, och jag kan därför tyvärr mycket väl tro att det har blivit skadade sektorer.
Problemet är att det finns en del saker på hårddisken jag skulle vilja få tillbaks.
Finns det någon som känner till ett bootsektorrepareringsprogram (jäkla ord) eller något som skulle kunna läsa lite grann av datat?
Det skulle vara MYCKET uppskattat.
/Niklas JanssonSv: Håddiskfel - I/O
Om disken detekteras av bios så borde du med hjälp av NU Rescue Disks kunna reparera så pass att du kommer åt din data. Bra kan vara att ha en extra disk i så du kan kopiera över de filer du vill spara dit, och sedan passa på att formatera om huvuddisken. Reparationsverktyg i all ära, men en formatering sitter inte fel med jämna mellanrum.
Lycka till.
Mvh
/EESv: Håddiskfel - I/O
Det är ingen som vet om det finns någon lite-version av NU någonstans?
Jag är nämligen lite osäker på om jag har råd just nu...
/Niklas JanssonSv: Håddiskfel - I/O
eller???
//MartinSv: Håddiskfel - I/O
Vad det gäller huruvida elektroniken är kass eller ej så vill jag nog tro att det inte är riktigt som Martin säger. Om elektroniken är kass så hittar bios _ingenting_. Däremot kan hela disken vara kass, och elektroniken ok. Då hittar bios elektroniken (som den detekterar som disken) men ditt OS får inte kontakt med själva disken. Flummigt?
Alltså: elektroniken sköter driften av disken och kontakten med bios. Den verkar vara ok. Själva disken (med pickup o allt) kan vara kass utan att man får felmeddelande vid hårddiskdetektionen i bios.
Det som kan ställa till det är om FAT eller bootsektorn är kass, då startar inte disken som den ska och läsning kan ej ske. Med hjälp av program kan man som regel lösa detta. Om sen skivan kommer gå att fixa för att använda i framtiden är en annan fråga, därav att du bör ha en slvdisk och sedan formatera den "trasiga" innan du använder den igen.
Hoppas det blev något klarare.
Mvh
Annars är det väl att fråga runt hos kamraterna om inte nån av dem har disketterna att låna ut.
Mvh
Men, som alltid, hoppas på det bästa - förvänta sig det värsta!
/Niklas Jansson