Jag har ett micro-star moder kort modell 5187. Jag har nu en 64 MB modul. När jag sätter in ytterligare en 128 MB modul in den sista bussen så startar windows ibland och ibland blir det start-fel. Startar windows så tror den att 128 MB minnet är 8 MB stort. Jag tror att det är BIOS:en som skulle behöva uppdateras men jag är inte säker. Första gången jag sätter i minnet så räknar BIOS:en minnet riktigt men då startar inte Windows (2000) så då startar jag om å då räknar BIOS:en 64 + 8 MB. Nån som har nån idé? Operativ/teknik är väl ganska bra rubrik för detta problemet tycker jag... Jag har provat mitt 64 MB minne i båda bussarna så de är hela. Minnet har jag inte provat i nån annan maskin. Men detta är det andra minnet jag har (bytte det första, trodde minnet var felande men det var nog helt), så det är nog BIOS:en. Jag och en kompis köpte minnen en gång. 2 st 64 megare. varsin.. Hej Jag skulle tro att det var era moderkort/BIOS som var olika. Därför funkade minnet i din maskin men inte i polarn's. Måste prova och uppdatera BIOS:en. Men det var ju samma typ av minnen ju. Ja minnerna var säkert lika men moderkort och/eller BIOS:en kanske inte var samma. Och dessa funkar oftast olika. Vissa moderkort har bara stöd för minnen upp till en viss gräns eller så klarar inte BIOS:en av minnet. "Vissa moderkort har bara stöd för minnen upp till en viss gräns eller så klarar inte BIOS:en av minnet."Minne funkar ej!
SuneSv: Minne funkar ej!
Är du säker på att minneskretsen fungerar som den ska? hare du testat den i en annan dator eller testat någon annan krets i din?
/JohanSv: Minne funkar ej!
Nån som har ett lika moderkort som jag med samma problem?
först gick vi hem till han och satte i en som han skulle ha... då märkte vi att det inte funkade så bra.. testade med massa olika kombinationer, funkade inte ändå. Då testade vi med det andra, funkade jätte bra.
Då blev jag lite sur för att jag vill inte ha ett traskigt minne. Men vi testade att installera det på min dator. Funkade jätte bra. :-)
Somsagt minnen är konstiga.Sv: Minne funkar ej!
>Är inte detta ett forum för programmerings problem/diskussion? :O)
Vad är det för dum kommentar här finns väl plats
även denna typ av frågor
Sven :-(Sv: Minne funkar ej!
Hadet bra!
Som sagt vi köpte samtidigt så vi borde ha fått samma.Sv: Minne funkar ej!
Det var samma slags minne och samma storlek på minnesmodulen. Den ena funkade bara på hans dator den andra funkade inte.
Men den som inte funkade på hans dator funkade på min.