Hej! Hej, > Har tidigare användt mig av Partion Magic (när jag hade Win 98 & Linux). Men läste att PM inte funkar till Win XP. PM funkar utmärkt till XP....... efter du har splittat hårdiskarna se till att installera 98 först och sen xp, annar kommer du få problem Enklaste sättet är att först installera Win98 o sedan installera en NY kopia av Win XP.... då får du automatiskt upp en meny där du kan välja OS vid start..... du behöver inte krångla till det mer än nödvändigt ;) Jag kör Win XP med VMWare Workstation installerat. Inga problem att ha många OS på datorn, men du tappar ju en del utrymme på din hårddisk för varje partition du gör (och man bör inte ha mer än ett OS per partition). På vad sätt det skulle påverka RAM förstod jag dock inte? Klart att uppstartsmenyn blir större och att det just i laddningen av den kommer ta lite mer minne, men i övrigt skall det inte vara någon som helst skillnad på ett eller tjugo. Vad jag menade var att när du kör VMWare och har igång fler os samtidigt så tar ju varje os en del minne.Win XP & 98 i samma dator
Jag kör kust nu en 2000 mhz med Win XP på en del och Win 2000 på en annan.
Nu har det dock blivit dags att formatera om maskinen. Tänkte lägga in Win XP på en del och Win 98 på en annan.
Har tidigare användt mig av Partion Magic (när jag hade Win 98 & Linux). Men läste att PM inte funkar till Win XP.
Hur gör man då? Finns det något annat program för att köra med två olika OS?
Annan fråga, finns det något program för att splitra en hårddisk. Vill att min 40 Gigs disk ska bli tre olika enheter, en för OS, en för program och en för dokument. Att det går, det vet jag, men är det svårt? Och hur gör man?Sv: Win XP & 98 i samma dator
För att splitta en hårddisk kan du använda programmet FDISK (som ligger på win98 startdiskett och som du troligtvis har nånstans på datorn). Men jag tror att du måste formatera om enheterna efter att du har splittat dem.
Andra program som också kan göra det är diskdruid och partition magic. Har för mig att man ska kunna partitionera hårddiskar utan att formatera med pm, men jag är inte säker.
/JonatanSv: Win XP & 98 i samma dator
Då har någon gett dig fel information. Partition Magic 7 fungerar utmärkt med Windows XP.
<URL:http://www.powerquest.com/partitionmagic/>Sv: Win XP & 98 i samma dator
Sv: Win XP & 98 i samma dator
//MartinSv: Win XP & 98 i samma dator
Utöver det så kör jag .Net Server samtidigt...
Man ser det som ett eget fönster och man får egna partitioner för det andra operativsystemet...
Man kan alltså ha igång "hur många som helst" operativsystem.
(tar en del RAM)Sv: Win XP & 98 i samma dator
Eller menar du att du på nåt vis kan ladda flera OS simultant? Hur fungerar det i så fall? Hur växlar man? Går det verkligen att göra något sådant stabilt?
Mvh
/EESv: Win XP & 98 i samma dator
Jag kör Win XP + .Net Server och jag startar då XP först och sen med hjälp av VMWare startar jag .Net Server inne i XP.
Vid uppstarten ligger han på ca 700-800 Mb RAM.
Men sen går den ner till ca 200-300 Mb.
Beror ju dock helt på vad du kör för program...
Det är alltså när du kör många os samtidigt som det tar mycket minne.
Det som jag tycker är smidigit med VMWare är att man kan sitta och utveckla i XP å samtidigt testa sin funktion på en gång när man har igång .Net Server.
Det fungerar bra med nätverket imellan osv, så att man ser servern som om den vore en egen dator.