Hej Det kan vara en bunt grejer men oftast är jumpers felsatta.. Enklast är oftast följande:Slavehårddisk fungerar inte......
Får inte min salve hårdisk att fungera....troligen har jag lagt slave fel...Vilket ska man använda. Det står så här på baksidan på min IBM Deskstar 80 GB
16 Heads, 15 Heads 32gb clip eller auto spin disabel. På alla dom finns det olika kopplingar för master och slave...vilken ska jag haa.
Hjälp
ThomasSv: Slavehårddisk fungerar inte......
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/jumpers.htm
(för din nya slave disk..)
Men, många diskar har speciella settings för master with slave present så du måste kolla din andra disk också..
så gott som alla hd tillverkare har specar på sina hemsidor om du inte har det på en etikett på disken.
Mvh
RickardSv: Slavehårddisk fungerar inte......
Sätt HD'n på cable select (CS), 16 heads, ingen 32gb clip (du förlorar 48gb på det viset) och autospin disabled.
om du har en hd eller cd till på samma kanal sätt den också till CS, sedan sätter du den hårddisk du vill ha till master på kontakten längst (master kontakten) ut och den andra på kontakten i mitten (slave kontakten). Sen går du in i bios och låter BIOS autohitta hårddiskarna, done!