Hej. Renew finns väl inte direkt nåt program som heter, men om du testar med att högerklicka på nätverks ikonen bredvid klockan, och välja Status. Vad jag tror att telia menar är att du skall öppna ett dos fönster och skriva ipconfig /renew. Det är inte någon brandvägg installerad som förhindrar kommunikationen med DHCP-servern? Jo. Jag menar 'ipconfig /release' och 'ipconfig /renew'. En kompis hade samma symptom, jag upptäckte att han hade kopplat RJ11 kontakterna (telefon) som kommer ifrån adaptern fel. Den kablen som det står "ADSL" på skall sitta i modemet och den andra skall till telfonjacket. <code> >Du kör antagligen ett äldre os. Hej igen. < Fråga: Hej >Som det funkar nu så är det långtidslån. Hej! Grejjen är den att man lånar en IP adress av DHCP servern.. Man har den till låns en specifik tid, som man ställer in på servern, sedan efter den tiden har gått, frågar man om man fortfarande får ha kvar adressen. Får man det, alltså om ingen annan snott den, så fortsätter man med samma.. Skrev nyss mitt svar. Men det försvann... Men nu kommer den. Nu vet jag inte vad du använder för nätverkskort, men har du möjlighet, så byta till ett bättre, typ ett 3com kort. En del gamla kort kan ha en tendens att tappa ip:et. Snälla nån 3Com bättre ? 3Com:s nätverkskort är inte bättre än ett "noname" !! De billigare märkena har mindre felfrekvens än 3Com:s. 3Com har lite kompabilitetsproblem med AMD baserade datorer i XP. Sen har de problem med att de skrålar ut onödig data i nätverket. Det största problemet är att det lätt blir glapp i kortets Rj45 kontakt. 3Com:s "Rolls" status tid är förbi. Idag är de felsta korten intill lika bra. Nu är det inte nätverkskortet som frågar om att få behålla ett tilldelat ip:nr. Det är operativet som gör det. Telia ADSL
Min kompis har problem med sitt Telia ADSL.
Problemet är att hennes IP-adress 'försvinner' efter att lånet från DHCP:n går ut.
Det spelar ingen roll om man aktivt surfar eller är inaktiv.
Telia Support rekommenderade henne att köra 'renew' men får då ett felmeddelande om att filen inte kunde hittas.
Som sista åtgärd rekommenderades hon att starta om datorn och det är det enda som hjälper.
Men man skall väl inte behöva starta om datorn var 20 minut...
Jag är övertygad om att det är fler här som har haft liknande problem.
Själv är jag ingen klippa på nätverk och sånt så jag behöver hjälp.Sv: Telia ADSL
Om hon valt att ha den där, i annat fall högerklicka på Mina nätverkplatser, därefter dubbelklickar du på den anslutningen du vill ändra.
Välj där fliken Stöd, och klicka på knappen Reparera.
Det är väl det Telia supporten menar med 'renew'
//MagnusSv: Telia ADSL
ipconfig är annars ett bra verktyg för att se sina ip inställningar testa ipconfig /all.Sv: Telia ADSL
/JohanSv: Telia ADSL
Men då får man ett felmeddelande om att filen inte hittades...
Fast det stora problemet är varför man behöver göra det från första början. Varför man tappar IP-adressen.
Det kan väl ändå inte vara meningen att man skall byta IP-adress var 20:e minut.
JohanD:
Det finns ju tydligen en inbyggd brandvägg i XP men den är inte aktiverad på just denna anslutningen.Sv: Telia ADSL
Detta var på ett ALCATEL modem.
/WolfSv: Telia ADSL
Du kör antagligen ett äldre os.
Antingen skriver du: ipconfig /renew_all
eller så skriver du: winipcfg
och när den poppar upp väljer du aktuellt nätverkskort och klickar på FÖRNYA ALLA eller RENEW ALL
// Jompa
</code>Sv: Telia ADSL
Läser du inte vad folk skriver?
I slutan av frågan:
>OS: Windows XP
/Niklas JanssonSv: Telia ADSL
Wolf:
Fungerade det efter ni hade ändrat på kablarna???
Det var nämligen ett likdant modem här...
Jag skall kolla det...
Fråga:
Lite kort... Hur fungerar det med DHCP?
Man får ju en IP-adress till låns, så mycket är jag med, men skall lånet inte förlängas under tiden jag är online??
Åtmiststone under tiden det pågår aktiviteter till/från internet??
Sv: Telia ADSL
Lite kort... Hur fungerar det med DHCP?
Man får ju en IP-adress till låns, så mycket är jag med, men skall lånet inte förlängas under tiden jag är online??
Åtmiststone under tiden det pågår aktiviteter till/från internet??
Jo det ska den.Sv: Telia ADSL
Som det funkar nu så är det långtidslån.
Jag har haft samma IP nu ett halvår.
SvenSv: Telia ADSL
>Jag har haft samma IP nu ett halvår.
Tekniskt sett är det inte ett långt lån utan massor av korta lån av samma adress. Det verkar ju som att det i detta fallet rör sig om lån på 20 minuter, när det har gått måste DHCP-servern kontaktas igen för en ny adress (som vanligtvis blir samma som föregående).
/JohanSv: Telia ADSL
Jag tycker det låter mer som ett konfigueringsfel på nätverket, eller är det konstaterat att ip adressen "försvinner".Sv: Telia ADSL
Hej.
Nja, den står fortfarande kvar om man kollar i ipconfig...
Men öppnar man IE riktad mot inloggningssidan står där:
"Ändsystemets ipadress är valid" eller nåt sånt...
På Telia menar de att datorn då "tappat" ip-adressen...Sv: Telia ADSL
Därför kan det hända att man har samma IP hur länge som hellst..
Att det inte fungerar för er kan lika gärna bero på en felkonfig i deras DHCP server, men det vet man ju inte..
Ta kontakt med dem igen och säg att du tror att det är så problemet är..
AcidE - Reder ut frågor om DHCP.. ;)Sv: Telia ADSL
Ip:nr måste omförfrågas var 10-15min i Telias ADSL-nät. Problemet behöver inte vara din utrustning. Felt kan vara låg signal från telefonväxeln. Eller brus i signalen. Filtret skall kopplas in i första uttaget. Telefonuttagen skall inte vara parallellkopplade. Om de är parallellkopplade får telefonerna ofiltrerad signal och kan störa ADSL-informationen.
Kör du en router mellen modemet och datorn/erna så kan det vara dess koniguration som inte omförfrågar om att få behålla ISP tilldelat IP:nr.
Om allt är rätt konfigurerat kontakta en duktig Telia tekniker som kan kolla upp din växeldel för korrekt uppmätning. Telia kundtjänst kan inte göra rätt bedömningar av erhållet mätresultat.
MagnusSv: Telia ADSL
Tackar för alla svar!
Det verkar blivit ordning på det...
Vet egentligen inte vad det var för fel.
Jag hör nog av mej när det börjar strula igen...