Jag har en ganska så pigg dator, AMD 1600+,512ram, geforsII,140 gb hdd. Hej! rundll32 är otäck ur min synvinkel. (detta kommer jag säkerligen bli flamad för, men ändå... :-) ) Uppstarten av XP tenderar att slöas ner då icke MS tillverkade drivrutiner används. MS gör inga bra drivrutiner. De skall bara fungera men de är inte optimerade. Så det är bara att acceptera slö uppstart om det inte är något annat som är på tok. Om du har din maskin sittande i nätverk och det är när du ska ladda personliga inställningar som det tar grymt lång tid beror det på att dns:erna pekar fel. Har du en dns server i ditt nät är det dit dom ska. Nej inget dera, det visade sig, att jag för ett par dagar sen uppdatterade min BIOS, och då började alla problem, så pass att jag har fått göra ominstallation.WinXP slö vid start.
När jag startar upp XP:n så tar det många minuter. Jag har försökt att kolla igenom tjänster, men det är inte så lätt det inte.
I autostarten så har jag bara Service Manager (för att dra igång SQL-servern)
Via msConfig så kan jag utläsa detta(i autostart):
AHQTB (soundblaster)
navapw32(norton)
hpppta(scanner)
Rundll32
nwiz
neroCheck
IAMAPP
EM_EXEC(musen)
InstantAccess(textbridge) avbockad.
Några ideer om hur jag kan lösa detta?Sv: WinXP slö vid start.
Vet inte hur lösa ditt specifika problem, men när du skall stänga av den, så försätt den då i viloläge i stället för att fimpa. (förmodligen har du väl redan testat detta men skriver det ändå) Detta skynda upp kommande uppstart väsentligt. Dock bör man göra en ordentlig omstart med jämna mellanrum. Jag kör så här på 2 xp maskiner o har än så länge inte haft problem. Den startar upp direkt där jag avslutade senast. Har även fungerat trots om o nyinstallationer av olika apps/games
/BenkeSv: WinXP slö vid start.
Grejen är att rundll32 kör dll-filer (väl). Vad är det då för program som inte vill vara en exe och synas med ett vettigt namn?
Trojaner!
Jag har nämligen fått en sådan själv. Prova att ta bort den och se vad som händer.
/Niklas JanssonSv: WinXP slö vid start.
Sv: WinXP slö vid start.
Mvh
RickardSv: WinXP slö vid start.
Den nya BIO:sen ställde till mycket och frys datorn hela tiden.
Nu har jag flashat en annan bios, och den verkar vara bra.
Tack för synpunkter och hjälp