Hjälpte min bror som hade problem med datorn. Han uppgraderade och fick då problem. Datorn hängde sig hela tiden. För att köra AMD bör nätagget vara ATX 2.03 certad. Certade ATX 2.03 nätagg brukar kunna leverera över 200Watt. Många nätagg tillverkare brukar ange den totala effekten inkl förlust effekten värme. Då kan de tex vara specade till 200watt men endast orka leverera ca 120-160watt effekt till komponenterna. Dator som hänger sig, även i bios
Inte lyckats lösa det på nästan en vecka. Förän idag.
Tittade på nätdelen, vilket max gav 125watt. Lite svårt att driva en AMD 1,6GHz, GeForce 4 med bara så låg effekt. Har köpt ett 300watt nätagregat idag. Som desutom stöder Pentium 4.
Inte hängt sig än.
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Om nån har liknande problem. Sv: Dator som hänger sig, även i bios
Jag skulle vilja döda en myt om att AMD baserade datorer skall vara bestyckade med minst ett 300watts nätagg. I den lista som AMD annonserade på sin hemsida vid lanseringen av Athlon över godkända nätagg var alla specade till 300watt. 300watt total effektförbrukning ! Många av de godkännda nätaggen klarade bara av leverera 140watt till komponenterna. Detta ledde till "folk" stirrar sig blinda på att det måste vara över 300watt för att en Athlon skall fungera. Alla tillverkare anger inte totaleffekten utan output effekten. Ett nätagg som speca:s med 250watt output är ett mycket kraftigt nätagg som troligen har en totaleffekt på långt överstigande 300watt (beroende på dess verkningsgrad).
Ex : Vi har en bil med specad 200Hk motor. Men får vi 200Hk på drivhjulen. Nopp ! Det finns alltid en effektförlust.
Summa sumarum : Köp rätt kvalité !