Hej har försökt få ordning på ett nätverk här hemma. Jag använder mig av Jag kör med exakt samma, Bostream ADSL och DLink 804. Vilken interntleverantör har du ? Telia = dynamiskt IP. Har du Telia behöver du inte göra några inställningar i DI804:an. Telia till delar dig ett IP:nr. Du får inget IP:nr hel och hållet, dessvärre. Reset:a den så att orginal inställningarna kommer tillbaka. Tuta och kör ! Om du inte blir till delad ett IP så koppla modemet direkt till nätverkskortet på din dator och se om du då erhåller ett IP:nr. Om du inte får det har du problem med modemet. Får du ett IP:nr är det knas med routern. Dessvärre är DI804 inte helt problemfri. Om problemet kvar står. Ring Dlinks support på 0200-262601 så hjälper de dig. Tackar för hjälpen. Hallå där. Du behöver inte ställa in något om du kör Telia. Har du telia kan du inte sätt att du har fast IP. Du får dynamiskt Ip från Telia !!!!! DSL = Den familj ADSL ingår i. > Du behöver inte ställa in något om du kör Telia. OK, grus i ögonen. Missade det totalt. Men detta inlägg kan kanske vara till hjälp för någon annan med ADSL + router problem. PPP = Point-to-Point Protocol Hi there.. Min DLink 804 har jag inga problem med. Däremot saknar jag en del saker. uPNP och ett ordentligt administrationsverktyg. Jag avskyr alla webbaserade saker! Dessvärre måste man logga igång en session hos Telia. Stänger man inte av routern så behöver man inte logga på igen då man startar datorn. Universal Plug and Play ??? i en router ?? > Universal Plug and Play ??? i en router ?? uPNP i en NAT ? Dynamiska portar ? Förklara närmare ! uPNP i en NAT ? Tjenare.. Vi har några CNet produkter och kommer att komma upp med fler under dagen.. > Vi har några CNet produkter och kommer att komma upp med fler under dagen.. Tja, behöver nog ingen rabatt. Har tillgång till mycket bra priser på dator delar då jag driver ett dataföretag. Tack för tipset ändå. Hänger på Pellesoft i väntan på bättre väder då man har semester några dagar till. > www.cnet.com.tw fungerar utmärkt. Kanske din internetleverantör hade problem med asien trafiken. Prova igen. Efter en snabb titt på Umax web så verkar det helt klart vara bättre än Cnet, måste jag säga! Om man går efter utseende så missar man det goda. Utseendet är inte allt. > Om man går efter utseende så missar man det goda. Utssendet är inte allt. > Vet du någon router som har stöd för "uPNP" ?? Hej rickard! > Jag säljer D-Links produkter All ära åt Com och Intel, men de är idag inte speciellt bättre de andra aktörerna på marknaden. Idag så levereras datorerna oftare och oftare med inbyggt nätverkskkort. De brukar vara Realtek baserade (och vissa fall Intel). > All ära åt Com och Intel, men de är idag inte speciellt bättre de andra aktörerna på marknaden. Ok, jag ger mig.... Enligt D-link kommer DI-804V troligen att släppas under augusti. Den finns inte tillgänglig i US förens i augusti. Priset kommer att ligga rund 1500kr inkl moms. > PS > Enligt D-link kommer DI-804V troligen att släppas under augusti uPnP är en av skillnaderna. De sa att den skulle vara bättre på VPN också. > Och det kan kanske bero på säkerhetsrisker med uPnP. nätverks problem
bostreams adsl. Nätverkskorten är D-Link. lRoytern är av samma fabrikat (d-link) DI804.
Är det någon som har skulle kunna tala om hur jag gör, har suttit i några timmar utan att
få det hela att fungera.
setup
1. do you have a cable or DSL modem or Ethernet
2. Do you connect to your DSL provider using PPPoE???
3. Do you connect to your DSL provider using PPTP????
-->
Yes
PPTP Server
User Name
Password
Scheduler
[ ] Always On
Idle Timeout [180] seconds
WAN IP Settings
() Obtain an IP address automatically
() Specify an IP address
WAN IP . . . [ ]
Subnet Mask . . . [ ]
No
-->
4. Do you have a Dynamic or Static IP address from your DSL provider?
5. Dynamic IP
Computer Name [ ]
Domain Name [ ]
6. Application Support
diverse inställningar icq mm
7. Setup Wizard - System Password Sv: nätverks problem
Det du ska fylla i är Static IP och sedan de uppgifterna du fick från Bostream. Och sedan under static DNS så skriver du in de DNS-servrar du fick av Bostream. Thats it!
Glöm Dynamic IP och PPPoE, sådant pysslar inte vi Bostream-kunder med! :-)Sv: nätverks problem
Sv: nätverks problem
1. do you have a cable or DSL modem or Ethernet
Dum fråga kanske men vad står Ethernet och DSL för?
3. Do you connect to your DSL provider using PPTP????
Kan jag skippa denna inställningen med(Richard) du verkar ha koll på det hela.
Någon som har lust att förklara vad PPTP och PPPoE är för något. Kikade lite på D-links hemsida men hitta ingen vettig förklaring.Sv: nätverks problem
Har du ADSL skall du välja DSL !
Det man kan göra är att dra igång DHCP:n så att DI804 delar ut IP:nr till dina datorer. Men då måste du klicka i under nätverks inställningar på dina datorer att de skall plocka ett IP:nr. Alltså inga fast IP:nr.Sv: nätverks problem
Ethernet = Nätverk (RJ45) Ex anslutning mot Bredbandsbolaget.Sv: nätverks problem
Men nu är det ju så att Martin Sav inte kör Telia, utan Bostream, det står klart och tydligt i hans första inlägg!
"Jag använder mig av bostreams adsl."
> Det man kan göra är att dra igång DHCP:n så att DI804 delar ut IP:nr till dina datorer.
Visst kan man använda DHCP internt om man så vill. Men eftersom att Martin Sav kan komma åt och konfigurera sin DLink 804 så har han ju inte något internt nätverksproblem.Sv: nätverks problem
PPPoE = PPP over Ethernet
PPTP = Point-to-Point Tunneling Protocol
Kort sagt protokoll.Sv: nätverks problem
Vilket kan man använda mot telia.. Ni vet, med telia ADSL måste man ju logga in för att köra.. Borde man inte kunna ställa in detta direkt via routern?!
Vilken router föredrar ni??
Har testat Zonet, D-Link, SMC, CNet..
Vilka har minst problem?Sv: nätverks problem
Själv har jag varit online sedan i januari i år via Telia ADSL.
Vi säljer idag enbart Cnet. Anledningen är att den har ett bra pris med rätt kvalité. Dlink:en är det inte några större problem med. Det har varit vissa som krånglat men det skall vara löst med en bios uppdatering av routern. Övriga märken känner jag inte till så bra men de fungerar nog rätt bra de också.Sv: nätverks problem
Vad är skillnaden med att surfa till routern eller köra ett program på datorn för inställningarna ??
Klarar man sig inte med en Dlink, Cnet, SMC eller Zonet router så finns det ju alltid CISCO!Sv: nätverks problem
uPNP i en NAT ja, det är där det hör hemma. Så att en applikation (tex MSN) kan prata med routern för att bestämma vilka dynamiska portar som ska användas!
Cnet har jag aldrig hört talas om! Någon trevlig länk? Stödjer deras NAT-routrar uPNP?
> Vad är skillnaden med att surfa till routern eller köra ett program på datorn för inställningarna ??
Främst en ordentlig prestandaskillnad. HTML är ju inte precis byggt för att byggas applikationer i. Det går mycket fortare att röra sig i en bra designad Win32-mjukvara.
Sedan kan man ju få till helt andra loggfunktioner. Tex popup-rutor eller "flytande" realtidsloggar i en Win32-applikation som du inte (nåja) kan få till i ett HTML-interface!
> Klarar man sig inte med en Dlink, Cnet, SMC eller Zonet router så finns det ju alltid CISCO!
Visst, det finns alltid bättre. Men CISCO är inte det självklara alternativet även om de är trevliga!
Jag klarar mig fint med min DLink 804 om den hade haft stöd för uPNP (vilket alltså den amerikanska modellen av 804 har, men inte den europeiska).Sv: nätverks problem
Har aldrig hört talas om uPNP i en NAT. Ge gärna ett exempel.
Problemet med NAT och MSN är att när du vill prata eller överföra en fil med/till en kompis så går kommunikationen direkt mellan en själv och kompisen.
Medans vid chat så går kommunikationen genom Microsoft:s server. Problemet ligger i port och ip hanteringen i routern då man inte har en skarp ip.
Det jag vet är att problemet förekommer i nästan alla routrar. Speciellt alla routrar för ADSL- och Kabelmodem.
Dynamiska portar låter som en stort säkerhetsrisktagande.
Cnet är en av asiens största nätverksprodukt tillverkare. US företag med tillverkning i Taiwan. www.cnet.com.tw Sv: nätverks problem
Ja, Universial Plug and Play. En "Plug and Play" för nätverksenheter. Blandannat så kan applikationer som vill ha tillgång till dynamiska portar "förhandla" om vilka med en sådan NAT-router.
Läs mer på:
Universal Plug and Play Forum
<URL:http://www.upnp.org/>
Windows Messenger in Windows XP: Working with Firewalls and Network Address Translation Devices
<URL:http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/techinfo/deployment/natfw/default.asp>
Which D-Link Residential Gateways support the Windows XP implementation of Universal Plug and Play or UPnP?
<URL:http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=879&question=upnp>
> Problemet med NAT och MSN är att när du vill prata eller överföra en fil med/till en kompis så går kommunikationen direkt mellan en själv och kompisen.
Jo, jag är väl insatt i problematiken!
> Cnet är en av asiens största nätverksprodukt tillverkare.
Och ändå har jag som jobbat med nätverk profissionelt sedan 1997 inte hört talas om dom? Nåja, jag känner ju faktiskt inte till dom alla!
> US företag med tillverkning i Taiwan. www.cnet.com.tw
Den länken fungerar inte. Har du någon annan? Jag är intresserad av vad det är för produkter. Går dom att köpa i Sverige? Vilka återförsäljare har Cnet i sitt sortiment?Sv: nätverks problem
www.datorprylar.com..
Är du dessutom bonusmedlem på pellesoft får du 5% rabatt!Sv: nätverks problem
Japp, då har man iallafall sett en bild av dom. Men jag är inte mycket klokare på om det är en bra eller dålig produkt utefter den något torftiga produktförklaringen (CNet CNIG904S). CNet känns ännu så länge som något form av Clas Ohlsson-derivat! :-)
Men en länk till CNet's web kanske kan ändra mig!Sv: nätverks problem
www.cnet.com.tw fungerar utmärkt. Kanske din internetleverantör hade problem med asien trafiken. Prova igen. Cnet riktar sig till små och medelstora företag. Nätverkskkorten från dem är kalas. På ca 500 sålda nätverkskort är inte en enda defekt. Fungerande drivrutiner för MS och Linux.
Kolla gärna in Unex som inte heller är så dåliga (www.unex.com.tw).
D-Link, Cnet, Unex och SMC är väldigt lika! Sv: nätverks problem
Japp, idag fungerar den!
> Nätverkskkorten från dem är kalas. På ca 500 sålda nätverkskort är inte en enda defekt.
Nu behöver de kunder jag jobbar med ganska mycket mer av ett NIC än att det är en liten/obefintlig retur på dom (vilket naturligtvis är toppen).
Prestanda
Management/RMON
WOL/PXE
10/100/1000 autosensing (1000 har ju inte alla än, men det blir vanligare)
Hårdvaruaccelerator för IPSec (blir vanligare hos kund)
WHQL Certifierade drivrutiner
Snabba och stabila ROM-uppdateringar när behov finnes
Ordentlig dokumentation
Kunnig support/En ordentlig Online FAQ att gräva information ur
Olika typer av på-platsen-garanti.
För att nämna något. Idag arbetar jag till 99% med Intel och 3Com och ser ingen anledning att göra något annat!
Jag har kikat runt på Cnet's web. De har en (1) "bredbandsrouter", CNIG904S. Den dokumentationen som finns på deras web är en 2-sidors flyer i PDF.
Nä, Cnet inger inget förtroende alls för mig. Som jag sa tidigare, det känns som något man köper billigt på Clas Ohlsson!
> D-Link, Cnet, Unex och SMC är väldigt lika!
Enligt det jag sett av Cnet så ligger helt klart D-Link en klass högra. På det mesta av det jag nämt tidigare. Cnet är, vad jag nu sett, något jag inte tänker köpa! SMC jobbade jag en del med för 3-4år sedan och då var de godkända produkter. Idag vet jag inte. Och Unex har jag heller inte hört talas om, men jag ska raskt kila in på deras web!Sv: nätverks problem
Manualen till Cnet 904:an hittar du på www.mgkdata.se/cnetSv: nätverks problem
Nej, absolut inte.
Jag redogjorde för en hel del saker som jag tycker är viktigt vid köp av hårdvara. Det bemöter du inte? Jag tror inte att Cnet's produkter klarar av att ställas mot dom krav jag har!
> Manualen till Cnet 904:an hittar du på www.mgkdata.se/cnet
Tack för det. Och efter att ha bläddrat igenom den så står jag fast vid mitt påstående, Cnet verkar i mina ögon vara en lågbudgetprodukt. Inget jag skuller rekomendera till mina vänner/kunder.
En sak som är mer eller mindre ett krav idag är IPSec-pass-through och det omnämns inte i manualen! Och uPNP som hela den här "bredbandsdelar"-diskussionen började med har du inte visat upp på varken Cnet eller Unex!
Vill du titta på lite trevligare "bredbandsroutrar" så kolla in LinkSys <URL:http://www.linksys.com>. Ett betydligt större utbud och konfigurationer än Cnet eller Unex!Sv: nätverks problem
Japp!
D-Link 804 (US) <URL:http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DI-804>
D-Link 713P (US) <URL:http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DI-713P>
D-Link 714 (US) <URL:http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DI-714>
Linksys BEFSR41W <URL:http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=23&prid=405>
Linksys BEFSR41 <URL:http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=23&prid=20>
Det är dom jag känner till. Men jag har inte hittat någon ÅF i Sverige som har dom. Det är därför jag frågade dig om Cnet. Det kanske kunde ha varit vad jag letar efter!Sv: nätverks problem
Jag säljer D-Links produkter, och kommer inom kort även att sälja Linksys produkterna!
Som sagt.. 5% om du är pellesoft bonusmedlem!Sv: nätverks problem
En D-Link 804 har jag redan. Men som jag skrivit i den här tråden är det bara den amerikanska versionen av D-Link 804 som har stöd för uPNP. Och jag har ju den europeiska. Så det gör mig inget gott att du säljer D-Link!
> och kommer inom kort även att sälja Linksys produkterna!
Det gör mig däremot riktigt, riktigt glad!
Du får gärna höra av mig när du har deras produkter inne!
> 5% om du är pellesoft bonusmedlem!
Självklart! :-)Sv: nätverks problem
När det gäller Cnet så får man tcka vad man vill om dem. Men D-link är inte ett strå vassar. De har bara en hemsida som ser bättre ut och ett
0200 support nummer som kunden inte kommer fram på.
Har kollat runt lite bland våra distributörer angående uPnP och de säger att man håller på att ta fram en standard för det. Cisco har det inte än men det har nämt det i forum 99.Sv: nätverks problem
Jo, det kan vara riktigt ordentliga prestandaskillnader. Jag har varit med om nät som har blivit ~150% snabbare genom att byta ut Noname-kort mot en ren Intel-miljö. Om du sitter hemma med 3 PC och spelar spel så märks det säkert inte så stor skillnad. När du har 25+ klienter så märker du stor skillnad.
> När det gäller Cnet så får man tcka vad man vill om dem. Men D-link är inte ett strå vassar.
Jo, på flera av de punkterna jag redan har nämt är D-Link betydligt bättre än Cnet!
804:an har stöd för IPSec-pass-through.
D-Link är hyffsat snabba på att leverera buggfixade patchar
D-Link har en bra manual som går att ladda ner från deras web
D-Link har en FAQ-sektion på sin web
D-Link ahr ett gott renomé på Internet. Jag har hört väldigt många prata gott om dom. Cnet har jag aldrig hört talas om förr!
Och, jag kom fram på D-Links 0200 nummer!
För att nämna något. Men du är välkomman att för en gång skull säga något som gör att man skulle välja Cnet framför någon annan leverantör, tex D-Link eller Linksys!
> Har kollat runt lite bland våra distributörer angående uPnP och de säger att man håller på att ta fram en standard för det.
Om det är svaret som dina leverantörer har gett dig så kan jag tala om för dig att antingen: 1) ljuger dom för dig, eller 2) vet dom inte vad dom pratar om, eller 3) du har missförstått!
uPNP _är_ en standard. Det är färdig och dokumenterad. <URL:http://www.upnp.com/>. Och om nu dina leverantörer inte har uPNP i sina produkter så är det, IMHO, ytterligare en anledning att inte välja någon av dom.Sv: nätverks problem
Jag har en förfrågan hos D-link om "DI-804V" som den heter. Om den verkligen finns tillgänglig i US eller kommer till EU.
PS
http://www.cisco.com/warp/public/779/largeent/issues/security/sbytes/v04i01_0102.html Sv: nätverks problem
> http://www.cisco.com/warp/public/779/largeent/issues/security/sbytes/v04i01_0102.html
Du får gärna berätta vad det var du ville jag skulle titta på på den sidan!Sv: nätverks problem
Alltid trtevligt med nya produkter. Men har du någon information om vad som skiljer D-Link 804 mot D-Link 804V? Är det uPNP eller?
[Update]
Jag svarar mig själv här. Jag ringde D-Link Support Sverige (på det där 0200-numret som man visst inte kunde komma fram på ...).
D-Link 804V är i princip samma maskin som den amerikanska varianten av D-Link 804. Alltså, den ska ha stöd för uPNP.
Då kommer man i ett svårt val, D-Link eller Linksys?. Hm!Sv: nätverks problem
US DI-804:an är istort sett lika med den DI-804 som sälj i EU.
Har inte kunnat få tag i vår kontakt på Cisco men det verkar som de väntar med uPnP. Och det kan kanske bero på säkerhetsrisker med uPnP. Återkommer när jag fått fullt svar. /Trevlig helg. Åker nu till sydligare breddgrader.Sv: nätverks problem
Säkerhetsrisker i uPNP? Det har jag inte hört något om. Berätta gärna mer!
Däremot fanns det en ordentlig bugg i _Microsofts_implementation_ av uPNP. Men den buggen drabbade bara MindowsXP/ME och inte någon router. Dessutomberodde den buggen inte på något i uPNP-specen utan i Microsofts kodning. Och, buggenfixen var ute innan buggen presenterades publikt.
Länken du postade innan från CISCO handlar alltså om Microsofts bugg i uPNP och inte något om någon bugg/säkerhetslucka i uPNP i sig själv.
Kanske dags att läsa länken du postade?