Är lite nyfiken vad det finns för nackdelar/fördelar med dessa olika databaser. Jag arbetar varje dag med MSSQL-server men jag har knappt kommit i kontakt med Oracle. Finns det prestandaskillnader? Användarvänligheten? Säkerhet och allt annat som räknas som viktigt? Har inte heller jobbat så mycket med Oracle, men kan väl säga så här mycket..Oracle VS MSSQL
/MichaelSv: Oracle VS MSSQL
En rätt konfad Oracle på en Unix burk piskar SQLServer både i prestanda och säkerhet, även om SQL server har blivit mycket bättre och säkert kommer att komma ikapp.
Det är också så att SQL Server har första platsen när det gäller transactioner/krona så pris/prestand så är SQL Server bättre.
Användarvänligheten i Oracle är ett skämt jämfört med SQL Server, nu finns det ju 3parts program som är hyfsade, men har inte hittat något som jag tycker är lika bra som EM och QA.
Sedan är det lättare att sätta upp en SQL Server än det är en Oracle men det spelar ju inte så stor roll.
Stora skillnaden är att du kan ladda hem Oracle databas gratis på deras hemsida, men kostar pengar att använda (mycket pengar), däremot så måste du köpa SQL Server och sedan betal lite pengar, den är dock mycket billigare än Oracle.
SQL Syntaxen skiljer sig lite med olika kommando som existerar i den ena och inte den andra, jag saknar dock ROWNUM i SQL Server som är perfekt för att plocka ut typ post 25-45 ur databasen.
- Magnus