Hej! Detta har jag inte testat, men om alternativet är att installera om kan du ju testa detta: Leta rätt på en gammal boot-diskett. Boota från den och formatera c:, skrev sedan 'sys c:'. Nu borde du kunna boota din hårddisk med dos. Vill du ha alla dos-verktygen finns några i c:\windows\command som nämts tidigare. Annars kan du säkert hitta DOS 6.22 (den sista riktiga, enligt mig =) på någon nostalgi site. När man sysar en enhet så är det bara de grundläggande funktionerna i DOS som fungerar. För att kunna köra tex. XCopy krävs den komponenten. Sysa inte enheten utan kör in Dos. Jag tänkte bara kommentera versionerna: Vill du köra DOS så kanske du kan använda den här versionen:DOS VS WINDOWS
Är det nån som vet fall man kan ta bort windows (95) från datorn och ändå spara dos (hur gör man)? Eller om man måste ta bort allt och installera dos igen (var kan man få tag på dos)?
/RickardSv: DOS VS WINDOWS
Kopiera mappen C:\windows\command\ till lämpligt ställe, lägg till den i path och radera sedan alla filer som har med windows att göra. Tycker att detta BORDE fungera, men man vet ju aldrig... Om det inte fungerar borde det ju gå att installera dos utan att formater nu?
/JohanSv: DOS VS WINDOWS
Sv: DOS VS WINDOWS
Ang. version
Den sista versionen av MS Dos som såldes var väl just 6.22, som också enligt de flesta var den bästa. Det som kommit senare därifrån har varit bantade versioner som saknat en del av de kommandon man vill ha, och bara finns tillgängliga från Windows-installationer.
Alltså: 6.22 är helt klart den du vill ha om du ska använda dig av "riktig" DOS.
Vad det gäller att kopiera verktyg mm från Windows så bör det fungera smärtfritt.
Lycka till.
/EESv: DOS VS WINDOWS
http://www.freedos.org/