Hello Folks Du behöver: Hej sven När du byter moderkort måste Windows byta en hel del drivrutiner. Oftas brukar det gå bra. Men riktigt bra går det inte alltid. Bäst är att rensa och installera om Windows från början. Det var rätt bra priser du fått ihop, men de står sig fortfarande inte i konkurrens med en begagnad maskin för samma pengar (om man utgår från att behovet av processsorkraft inte är fullt så högt). Jag har hittat flera maskiner på gulan (www.gulatidningen.se) som för samma pengar ger dig en skärm, hårddisk samt i många fall cd-brännare. Hej Jag brukar köpa billiga datorer där när jag skall bygga riktiga budgetbyggen =)Byta Processor ?
Vill ha ett expertråd.Min kära gamla dator skulle behövas
vässas upp, tänker byta processor.Nu har jag
Processor Pentium(r) Processor GenuineIntel ~200 MHz.
Vad skall jag köpa och byta ut utan problem.
Jag behöver ingen värsting omkr 600 mhz duger bra .
undrar
SvenSv: Byta Processor ?
Minnen, Moderkort, Processor, Kylfläkt samt eventuellt en ny låda.
Jag brukar rekommendera de som vill "växla" upp litegranna bara att ge sig ut på begagnatmarknaden och köpa sig en komplett PC som fyller deras behov istället för att bränna pengar på att uppgradera sin (ibland uråldriga) dator.
En PIII 800 med 128mb minne och en hårddisk på runt 20gb borde kosta någonstans kring 1500 - 2500 kronor utan skärm om du letar lite. En ny dator med samma grejor (fast en snabbare processor) kostar i trakterna 4000. En uppgradering skulle nog landa runt 2000 - 2500 kronor (utan låda) enligt min åsikt, fast då får du inte med allt en komplett begagnad dator erbjuder.Sv: Byta Processor ?
Håller med trash där... Bättre att sattsa på en ny och "slakta" din gamla. Du kan fortfarande använda grafik- och nätverkskort från den mm.
Var själv tvungen att byt rubbet (nästan allt), när jag uppgraderade min. Och inte är det så in i hel*** dyrt heller, tur det.
Vad du ska köpa för processor får du kolla upp själv vad du tycker passar bäst, både din plånka och behov.
Nytt Moderkort blir du tvungen att införskaffa // R-musSv: Byta Processor ?
Kör du första generationen Pentium tror jag du måste byta rätt så mycket hårdvara. Det som ställer till det är den gamla AT-standarden samt 72-pinns minnen.
Mitt budget förslag.
MSI 6378XL KLE133 MicroATX ca 1000kr
AMD Duron 1200MHz ca 500kr
CPU cooler ca 100kr
256Mb PC133 Sdram ORG ! ca 500kr
ATX-chassi ca 500kr
------------------------------------------------
TOT ca 2600kr
Du behåller du cdrom, floppy och hårddisk från din gamla dator och erhåller en rätt pigg maskin för en mycket liten peng. Grafikkort, ljudkort och 10/100Mbit lan är inbyggt och fungerar kalas. Detta tycker jag är en mycket bättre lösning till en beg. maskin.
Satsa alltid på orginalminnen det lönar sig då man minnemerar problem!
MVH
MagnusSv: Byta Processor ?
Men bollen ligger hos Sven...Sv: Byta Processor ?
Tack för Era råd
Det blir ingen Processor ,utan en kombination av moderkort
med Processor, Här i Stockholms trakten har Vi Överskottslagret
i Solna där kan man verkligen fynda om man vet vad man vill ha.
Ha det gott folk
SvenSv: Byta Processor ?