Jag ahr problem med en äldre dator att den inte hittar Diskettstationen. Har för mig att FDC står för Floppy Disk Controller. Kan ju iså fall var den som är trasig på moderkortet. Du blir då tvungen att i värsta fall byta moderkort.FDC och Hårddisk fråga
jag har försökt med att byta diskettstation, byta och ändra kablen och varit inne i BIOS utan att det får att fungerar.
jag jag ändrar kablen så lyser dioden hela tiden (då betyder det ju att kablen sitter fel hål) och jag har försökt med allt tycker jag.
jag har sätt att den säger efteruppstarten att det är
FDC Failer så vad tusan är FDC? och kan det ha med mitt problem att göra.
Nu till Hårddisk frågan.
Någon som har en bra länk om hur en dator är uppbyggd med bra bilder att man kan använda.
Det är till en skolpresentation så min uppgift i gruppen är att fixa fram bra bilder att ha till den
Så har någon en bra länk att ge mig?
OBS!
Helst en direktlänk och inte "bara" en adress som man får leta som tusan efter den sidan som ni tipsar om men om ni inte har en direkt adress så går det bra det andra med :)
MVH
Carsten "CJ" JohanssonSv: FDC och Hårddisk fråga
Vad det gäller att ansluta floppykabeln. Så är den utersta uttaget för Enhet A, mitten uttaget för enhet B och den andra änden för att ansluta till moderkort eller kontrollerkort. Mellan port A och B är några av kablarna vända.
Normalt är pin 1, den rödmarkerade sladen, vänd mot strömanslutningen. Men kontrolera efter en markering av pin 1 på moderkort och floppy.
I bios kan du ju prova att ställa om floppy till non och se om den startar upp utan felmedelande.