Har alvarligt fel i min burk. Har du provat att bara starta om datorn. Det kan ju vara så att ikonens status hängt sig av misstag. Alternativt bara på skrivbordet trycka F5 så sidan uppdateras. Har fått bort meddelandet om papperskorgen men även hittat virus i datorn. Troligen inte orsaken men ändå. Kanske hjälp med omstart. Skulle nog allt var kul att skriva ett virus. > <b>Idioter som kunde gjort något nyttigt istället för att utveckla virus.</b> citat RickardD > <b>Skit av ett operativsystem att inte innehålla nödvändigt skydd mot yttre påverkan och säkerhet i form av virus mm.</b> > <b>Har framför mig en "trevlig" period av det som brukar vara vanligt med Windows, formatera hårddisken, nyinstallation av alla program. Kör som jag tidigare i början av av tråden angivit Win XP Är detta fortfarande en jämförelse Windows/Linux? I sådana fall... Nej det är inget jubel för linux eller jämförelse. > <b>MEN jag vågar fortfarande kritisera det för dess brister vilket du fortfarande inte vågar, RickardD,</b> RickardD. > <b>Virus skydd och funktion typ brandvägg</b> citat från RickardD då han hjälpte mig att få igång fil och skrivardelningWindows i papperskorgen
När jag tar upp papperskorgen så visas inga filer trots att iconen för den visar att det finns filer att kasta.
När jag begär "Töm papperskorgen" frågar programmet om jag vill ta bort Windows.
Har kollat men har inga virus.
Kör Win XP pro.
Hur fixar jag så att Windows ej raderas ?
mvh RolandSv: Windows i papperskorgen
Hälsningar
/PelleSv: Windows i papperskorgen (virus)
Hittade JS.Trojan.WindowsBomb ???
Jösses vad glad man blir.
Idioter som kunde gjort något nyttigt istället för att utveckla virus.
(kunde gjort något nyttigt och placerat på nätet)
Passade på att uppdatera frugans burks virusdefinitioner också och hittade lilla älsklings(o)djuret "BuggBear" även känt som "NalleViruset"
Hoppas Norton fick dit det i karantän för gott.
Hennes burk hade även samma virus som min.
Så går det när man slarvar med virusskydd.
mvh RolandSv: Windows i papperskorgen (virus)
Helst ett riktigt elakt som förstör datorn efter det att edn infekterat alla kompisar. Förutsatt att man har nåra.
Sedan gäller rensa alla sina spår efter dig. Sprida det på ett sätt så att inget pekar mot dig.
Men det är ju heller inget kul om man inte kan skryta om det.
(Ironi)Sv: Windows i papperskorgen (virus)
Jag instämmer naturligtvis, men vill även lägga till "idioter som inte uppdaterar Windows och kör som lokal admin". Hade folk kunnat följa dom två enkla (uppenbarligen inte??) råden så hade virusmakarna haft oerhört mycket svårare att skapa virus som kunde åstakomma sådana omfattande skador som de idag gör på Windows-plattformen!
Virusmakarna gör inget annat än skapar och distribuerar virus, det är användarna som ser till att dom blir drabbade (säger jag som har tagit emot hundratals, om inte tusentals, av Code Red och Nimda och Kletz och Bugbear och allt vad de heter utan att någon gång blivit infekterad)!Sv: Windows i papperskorgen (virus)
"...åstakomma sådana omfattande skador som de idag gör på Windows-plattformen!"
Skit av ett operativsystem att inte innehålla nödvändigt skydd mot yttre påverkan och säkerhet i form av virus mm.
Man skickar med diverse mer eller mindre nödvändiga program men struntar helt i att kärnan till sitt operativsystem är SÅ svag att den inte ännu klarar av att hålla sig skyddad. Kass.
Dessutom behöver man uppgradera systemet som nyss släppts ut på marknaden med en "liten" uppdatering på 135 meg.
(tur man har bredband, synd om de miljoner som inte har, synd om alla tekniker som får uppgradera användarnas sytem)
De som skriker om Linux ofullkomlighet borde fått svårt att skrika efter vetskapen om hur ofullkomligt operativsystemet de nyss köpt var då det släpptes.
Har framför mig en "trevlig" period av det som brukar vara vanligt med Windows, formatera hårddisken, nyinstallation av alla program.
Är van vid detta, då det alltid har varit så och verkar fortsätta eftersom systemåterställning inte fungerade när jag behövde använda den. Kass.
mvh Roland, (trött men inte slagen)Sv: Windows i papperskorgen (virus)
Nåja!
Om vi pratar om Win2000/XP med NTFS så har den ett stort skydd. Nackdelen är just att anvndare brukar köra som local admin och inte som en vanlig användare.
Om du pratar med lite UNIX--folk och frågar hur många som kör som root så får du ett av svaren till att UNIX inte drabbas lika mycket som Win2000/XP.
(märk väl, jag pratar inte om Win95/98/ME, för där finns inget skydd alls)
> <b>Man skickar med diverse mer eller mindre nödvändiga program</b>
Här håller jag med. Det går att styra en del av det som ska installeras, men jag skulle vilja ha ett betydligt vettigre GUI för det (och nej, jag anser inte att Win2000 SP3 resp WinXP SP1 är tillräkligt).
> <b>men struntar helt i att kärnan till sitt operativsystem är SÅ svag att den inte ännu klarar av att hålla sig skyddad.</b>
Mig veterligen stämmer inte det! Om du kör som en vanlig user så kan du inte påverka kernel negativt! Eller du kanske menar att det är svagt att du kan påverka kernel när du är inloggad som administrator?
> <b>Dessutom behöver man uppgradera systemet som nyss släppts ut på marknaden med en "liten" uppdatering på 135 meg.</b>
Nåja, en komplett uppgradering för GNU/Linux brukar inte vara så små dom heller!
> <b>Har framför mig en "trevlig" period av det som brukar vara vanligt med Windows, formatera hårddisken, nyinstallation av alla program.</b>
Ja, inte vet jag vad du gör med dina installationer, men mina brukar rulla ett par år! (inte labbinstallationer dock, men de behandlar jag knappast som man ska).Sv: Windows i papperskorgen (virus)
Är van vid detta, då det alltid har varit så och verkar fortsätta eftersom systemåterställning inte fungerade när jag behövde använda den. Kass.</b>
Men jag förstår inte!
Om nu Windows (vilken version pratar du om) är så dåligt och Linux (vilken version pratar du om) är så bra och billigt och flexibelt och underbart på alla sätt och vis, varför fortsätter du då att installera WIndows?Sv: Windows i papperskorgen (virus)
Avser inte att lämna Windows pga det är ett bara system med många bra program med många användare med en stor marknadsmöjlighet för appl. skrivna för det.
MEN jag vågar fortfarande kritisera det för dess brister vilket du fortfarande inte vågar, RickardD, eller har du inte insett att det fortfarande har stora brister.
Att inte vara stablit mot virus mm trots att virus funnits i så många år uten att ha gjort något vettigt åt säkheten. Att behöva logga in och ut som administratör mm bara för att kunna garantera systemets stabilitet är kass. De som använder systemet i hemmamiljö med barn som behöver installera sina spel har fortfarande även de problemet med ett system som på kort tid blir nedsmutsat och i behöv av nyinstalaltion.
(om nu några större mängder går över till Win XP för att kunna köra spel i)
Företaget där jag arbetar håller sig kvar i Win nt och Win2000 miljö pga av osäkerheten med problem som kan uppstå med Win XP samt en hög kostnad för uppgradering av både hårdvara och mjukvara utan att se någon direkt möjlighet att få tillbaka investeringen.
<b>Att inte vara stablit mot virus mm trots att virus funnits i så många år uten att ha gjort något vettigt åt säkheten.</b>
Nu är ju inte virus ett stort hot inom Linux-världen, men det finns ju en hel del maskar som inte är allt för trevliga... Jag skulle iaf inte våga lämna min linux-maskin utan uppgraderingar eller övrigt skydd, på samma sätt som jag inte gör det med min windows-burk. Oavsett OS så gäller det att hålla det uppdaterat, än så länge tror inte jag att det finns något buggfritt OS.
<b>Att behöva logga in och ut som administratör mm bara för att kunna garantera systemets stabilitet är kass.</b>
Det är ju precis det du gör i Linux (och alla andra OS), ge mig en Linux-burk och admin-rättigheter så ska jag nog kunna få den instabil...
/JohanSv: Windows i papperskorgen (virus)
Bara en beklagan att det finns operativssytem fortfarande 2002 som inte klarar av att skydda sig själva mot yttre oönskade angrepp.
Detta är troligen för mycket begärt...
Stabilitet vore önskvärt någon gång. Skulle bespara massor med arbete inte bara för mig.
Brandväggar, virusskydd mm kostar massor och ger även massa problem om man inte lyckats få till rätt val och inställningar.
Borde tillhört operativsystemet...
Är jag verkligen så dålig på att förklara vad jag menar när jag skriver inlägg här? Eller är det meddvetet som du misstolkar mig?
Jag har inga som helst problerm med att kritisera produkter, även från Microsoft, </b>när det är befogat</b>! Jga har aldrig, och kommer aldrig att bedriva någon kampanj för att Microsofts produkter är de enda som gäller och att de är de bästa som någonsin skapats! Vad jag däremot gör är att försvara direkta felaktigheter + att jag försöker få till en förståelse för hur produkterna fungerar, och därmed försöka få till ett användningssätt som är verkningsfullt!
Mycket av de diskussioner som du (och till viss del även andra) för är i mina ögon väldigt odetaljerade. Mycket skrik och luft om att de är dåliga, utan att närmare kunna precisera vad i systemet som är dåligt och bör förbättras! Att skrika Linux är ingen lösning på något problem!
> <b>eller har du inte insett att det fortfarande har stora brister.</b>
Saken är att jag har hyffsade kontakter med Microsoft och tar mina åsikter angående problem i deras produkter en annan väg. När jag ser problem så försöker jag konstruktivt upplysa Microsoft om vad jag tycker är fel och eventuella lösningar på det. Att skriva inlägg på Pellesoft och skrika att Microsoft är skit och att Linux är bäst är liksom inte vad jag anser som något speciellt kreativt sätt att skapa bättre produkter!
> <b>Att inte vara stablit mot virus mm trots att virus funnits i så många år uten att ha gjort något vettigt åt säkheten.</b>
Som jag har skrivit och sagt så många gånger förut:
1) Ut med Win95/98/ME
2) Kör Win2000/XP med NTFS
3) Patcha ditt system från Windowsupdate opch Officeupdate
4) kör inte som local admin i ditt dagliga arbete
5) Införskaffa ett virusskydd som snurrar som en service och som har en autoupdatefunktion
Med de tre förhållingssätten så undviker du 99% av virusen!
> <b>Att behöva logga in och ut som administratör mm bara för att kunna garantera systemets stabilitet är kass.</b>
Instämmer inte!
Det är fullständigt naturligt i alla andra plattformar! Anledningen till att de flesta är vana vid något annat är tack vara Win95/98/ME! Fråga någon admin av det systemet du favoritiserar så mycket, Linux, hur ofta de använder motsvarigheten till Windows Run As ( SU eller SUDU tror jag det heter).
> <b>De som använder systemet i hemmamiljö med barn som behöver installera sina spel har fortfarande även de problemet med ett system som på kort tid blir nedsmutsat och i behöv av nyinstalaltion.</b>
Visst är det ett problem. Men hur kan du skylla en tredjepartsapplikations problem på Microsoft? Jag har i massor av diskussioner med dig och (ex) SvenPon: förklarat vikten av att följa Microsofts rekomendationer och att använda sig av Windows Installer. Med rätt skrivna applikationer så finns inte det problem du beskriver!
Jag instämmer i problemet och jag vet att det finns en lösning! Nu är det bara upp till er utvecklare att lära er att använda dem!
> <b>(om nu några större mängder går över till Win XP för att kunna köra spel i)</b>
Det där förstår jag inte! Nu är jag ingen spelfantast, men ett par spel har jag. Jag har kört Win2000 sedan beta2 och därefter WinXP, och jag har <b>aldrig</b> upplevt att valet av OS skulle ställa till det!
> <b>Företaget där jag arbetar håller sig kvar i Win nt och Win2000 miljö pga av osäkerheten med problem som kan uppstå med Win XP</b>
Om man är osäker ska man inte göra något! Om man är osäker ska man utvärdera! Sedan får resultatet av utvärderingen ligga till grund för beslutet! Hur naturligt som helst!
> <b>samt en hög kostnad för uppgradering av både hårdvara och mjukvara utan att se någon direkt möjlighet att få tillbaka investeringen.</b>
Nu är ju inte WinXPs största fokusering att uppgradera folk från Win2000, utan snarare för de som kör Win95/98/ME/NT4. Sv: Windows i papperskorgen (virus)
Uppfatta detta på ett positivt sätt, för så är mitt syfte.
Glöm det här med att Linux skulle vara en dröm där allt är löst.
Att jag nämnde Linux var för att dra parallellen att då vissa kritiserar Linux för att vara ofullkomligt (vilket det givetvis är) men att även vårt moderna Win XP dras med flera större brister.
citat från RickardD
"...utan att närmare kunna precisera vad i systemet som är dåligt och bör förbättras"
Virus skydd och funktion typ brandvägg., borde varit en själklarhet för alla operativsystem (inte bara Windows) då detta måste ses som en central funktion eftersom det utgör skydd till operativsystemet.
Att behöva använda tredjeparts produkter för så vitala funktioner blir aldrig bra.
Visst kan jag ha fel men ett eget skydd för operativsystem borde väll vara en självklarhet, eller ?
Och rubriken var inte att jag vill kasta windows i papperskorgen utan att mitt operativsystem höll på med "självmord" pga virus eller dyligt då det trodde att det skulle bort vid tömning av papperskorgen. (inte kul)
På vissa ställen i tråden undgör du dig om att det skickas med för många program till WinXP. På andra ställen har du undgort dig över att Microsoft har en dominerande ställing. I mina ögon känns det som om att du diskuterar väldigt mycket "för stunden" och inte har samlat ihop dina tankar om vad du tycker om produkten för att kunna föra en konsekvent diskussion!
Microsoft har haft antivirusprogram i sina OS, Win3.11 tex. Man tog vid den tiden beslutet om att andra sköter de delarna bättre och har därför lagt ut det på tredjepartstillverkare. Rätt antivirusskydd fungerar mycket bra, IMHO, och jag anser inte att det är en marknad Microsoft bör bege sig in på. En av anledningarna till den åsikten är att jag anser att ett korrekt installerat/administrerat/använt Win2000/XP har väldigt svårt för att bli drabbad av virus! Och en annan åsikt är att jag gillar mångfald, och jag gillar att kunna välja det antivirusprogram som passar mig bäst, <b>och</b> samtidigt låta dig välja det antivirusprogrammet som passar dig bäst!
Vad gäller brandvägg så följer det med en sådan i WinXP. Dusstom har den visat sig vara väldigt stabil och säker. Däremot ger den inte lika mycket funktionalitet som 3dje-parts brandväggar, eller för den delen en hårdvarubaserad brandvägg!
Åas så anser jag att "brandväggar" är de senaste åren mest hypade modeord. Jag har kört min privata Win2000 Server rakt ut på Internet, med ett publikt och fast IP-nummer, i över 2 års tid. Jag vet inte hur många sk "hackförsök" jag har varit utsatt för, och hitentills så har inte någon tagit sig in i mitt system!
> <b>Visst kan jag ha fel men ett eget skydd för operativsystem borde väll vara en självklarhet, eller ?</b>
Jag upprepar det varje gång! Win2000/XP <b>är</b> skyddat, om användarna lär sig hur de ska använda systemet!
> <b>Och rubriken var inte att jag vill kasta windows i papperskorgen</b>
Jag vet, jag såg när du diskuterade problemet i chatten! Rubriken har jag inte haft för avsikt att diskutera!½Sv: Windows i papperskorgen (virus)
för någen vecka sedan.
"Testade du även att stänga av den inbyggda brandväggen i WinXP?"
(tillsammans med RickardD och övriga hjälpsamma på forumet löst vi problemet och det fungerade några dagar.)
Jag har fått rekomendationen att använda virusskydd och brandvägg för att skydda mitt sytem mot otrevligheter.
Eftersom brandväggen i Win XP tydligen har brister och att det inte finns
något virusskydd i Win XP så har jag nu skaffat Norton Internet Security som både innehåller viruskydd och brandvägg.
Så nu fungerar återigen inte fil och skrivardelning (troligen felkonfigurerat från min sida)
citat RickardD
"Jag upprepar det varje gång! Win2000/XP är skyddat, om användarna lär sig hur de ska använda systemet!"
Och tekniker för Windows och övriga operativsystem behöver
inte känna någon risk att bli utan jobb så länge som systemen är så komplexa.
Jag är varken expert eller novis på datorer men upplever stor frustration över hur komplext allt är uppbyggt. Hur det är för de användare som kan räknas som noviser vågar jag mig inte på att bedömma men tvecklingen går inte mot enklare hantering.
mvh Roland