Jaha, nu har superfixaren Jörgen varit framme igen. Är du säker på att du har två WinXP på datorn och inte bara 2 startalternativ? Är det samma windows som startar oavsett vilket val du väljer? Om det är så så borde det räcka att ta bort startalternativet, i W2K hittar du dom i filen C:\boot.ini, antar att det är samma i WinXP. Det ska även finnas ett GUI för detta, men jag har glömt var det finns... Nej, startar jag nummer 2 kommer det defekta systemet upp - det som bara fungerar i felsäkert läge utan nätverk. När du gjorde din uppdatering av registernyckeln så verkar det snarast som att du ersatt hela XP-registret med ditt 2000-register. När XP ominstallerades antog den då att det som står i gamla registret är en gammal 2000-version som ligger installerad och lägger sig själv som parallellt OS. Jag tror inte ens fåglarna vet det. Jag provade att exportera registret från det nya systemet. Och sedan importera i det gamla. Det gick inte så bra som jag hade tänkt...Datorsnurr - Två XP
Vi skulle LAN:a hos en kompis, spela ett spel som jag hade på min dator. Därför skulle vi kopiera det till de andra datorerna. Sedan var det någon som försökte spela men det gick inte för spelet ville ha skivan (ni har säkert redan gissat att det var crackat). Då kom jag på att jag hade en .reg-fil som vi använde. Det funkade inte med den .reg-filen, men efter en liten stund kom vi på hur man skulle göra, sen var vi i full gång.
Senare på kvällen skulle han som hade använt min reg-fil starta om datorn. Då först - såg vi problemet. Han fick ett felmeddelande när han skulle logga in typ: Ett fel gör att Windows inte kan hantera licensen för den här datorn. Felkod 0x00BB.
Nåt sånt. Vid närmare titt på reg-filen, såg vi att det var hela registret från Windows 2000 på min dator. Vi antog att importeringen av den filen hade ersatt en hel massa nycklar. Felsäkert läge funkade, men inte systemåterställaren eller hjälpprogrammet.
Tillslut bestämde vi oss för att installera XP igen, över det gamla. Det var åtminstone vad vi hade tänkt oss. Men när vi startade datorn igen, såg vi att det hade blivit två XP istället. Därför vill vi ta bort det gamla XP och ha kvar det nya....eller fixa det gamla, vilket jag anser ganska kört.
För att göra en kort historia lång, eller hur var det man sa. Med den här lååånga frågan ville jag visa vad en liten regfil (liten och liten - 10 Mb var den iallafall på) kan ställa till med.
Om ni har kommit ända hit får jag tacka för att ni tog er tid att läsa.
Tack på förhand för era svar.
/JörgenSv: Datorsnurr - Två XP
/Johan - som råkade ut för detta under uppgradering från NT4 till W2K en gång...Sv: Datorsnurr - Två XP
Det här är svårt. Det verkar ungefär som att de har olika bibliotek, eftersom registret i det gamla systemet inte är samma som det nya. Men båda ligger i C:\WINDOWS om jag minns rätt. Det får jag förstås titta på, jag har inte tillgång till den datorn just nu.
Snälla hjälp mig med det här. Jag måste få det fixat. Det är jag som har orsakat det mer eller mindre.
/JörgenSv: Datorsnurr - Två XP
Enklaste (?) är kanske att formatera om, men inte alltid så kul om man har mycket på disken man inte vill "göra om" (rekommenderar flera partitioner i förebyggande syfte för just såna här situationer).
Det borde ju gå att bli av med gamla registret på nåt vis, men hur vette fåglarna ... Aldrig testat sånt själv. Backup på registerfilen är att rekommendera innan man ger sig på registerhack (många rekommendationer).
Går det inte att bara ta bort alternativet i boot-menyn? Är det fler problem kopplade till detta?
/EESv: Datorsnurr - Två XP
Nåja. Eftersom XP är så överbeskyddande och tror att de har lösningen på alla världens problem, så fanns inte boot.ini filen. Utan den informationen låg tydligen i nån annan fil nånstans, som jag försökte hitta genom att söka på alla filer som innehåller texten "Microsoft Windows XP Home Edition", men jag orkade inte vänta tills den hade sökt klart. Det var ju bara 71 Gb med filer. Jag körde msconfig och fick tag på boot.ini filen där, men man kunde inte ändra på nåt. För att få bort det andra startalternativet tog jag bort Windowsmappen med det gamla systemet och tröck "Kontrollera sökvägar". Då fick jag upp en ruta där det stog att det verkade vara nåt fel på ena startalternativet, och en fråga om jag ville ta bort raden. Tryckte ja. Sedan skulle allt funka. Det gjorde det, med den enda skillnaden att om man körde msconfig igen, så var den inställd på "Selektiv Start" och "Använd ändrad Boot.ini". Det är iofs inget problem men om datoranvändaren, som inte är en avancerad användare får syn på det där kanske han ändrar till "Normal Start" utan att tänka sig för. Sedan har han problemet igen.
Men det andra XP:et är iallafall borttaget.
Tack för er hjälp!
/Jörgen Lindroos