Hej Vi diskuterade detta som snabbast på chatten igår och jag tror du får göra en lösning likt detta: > <b>I vilket fall som helst måste du använda någon repetition </b> Hej Lan Kontroll Och då köra en app tex en batfil eller program
Söker ett VB App eller program som känner av när man har en aktiv lan förbindelse
Då inte alltid genom inloggning utan laptop kan komma ifrån Hirbenate state och när man ansluter kabel får man en uppkoppling direkt eftersom lappen kommer ohiåg login
man skall då köra en task tex en bat fil eller program
mvh Patrik A mail elektris@algonet.seSv: Lan Kontroll Och då köra en app tex en batfil eller program
Ha ett program med en timer som exempelvis kollar en gång 1 minut om lan finns, samtidigt får du ha en boolean i systemet att om detta gjorts tidigare så skall inte det göras om, exempelvis att du med din bat-fil lägger in en variabel som du kan nå via ENVIRON för att se om den behövs köras.
Tillsammans med detta använder du ett API för att exempelvis pinga den servern du vill kontrollera om du är uppkopplat emot, alterntivt använda en UNC path (\\server\test\) för att se om du kommer åt den.
I vilket fall som helst måste du använda någon repetition såvida det inte finns något API som triggas när du ansluter till ett nätverk - likt Plug-N-Play som du kan hålla reda på via någon rutin eller service på din maskin.
Krångligt kan det låta, men jag tror när du hittar rätt approach så kommer du lösa det.
/PelleSv: Lan Kontroll Och då köra en app tex en batfil eller prog
Är det verkligen så här programerare löser problem? Verkar mycket besynnerligt enligt mig som admin!
> <b>såvida det inte finns något API som triggas när du ansluter till ett nätverk - likt Plug-N-Play som du kan hålla reda på via någon rutin eller service på din maskin.</b>
Om det är ett API eller inte vet jag inte. Men titta på ICQ och MSN Messanger, både känner av när min klient har nätkontakt eller inte och kopplar automatiskt upp.
Det finns en mojäng i Win2000/XP som känner av om nätverkkabeln är i eller inte. Den kanske går att prata med via API?Sv: Lan Kontroll Och då köra en app tex en batfil eller prog
Mojängen i Win2000 var hittar jag den i win eller datorn ??